Vilken Storlek är Hjullagermuttern? Fullständig Guide

Vad är Hjullager?

Ett hjullager är en viktig del av hjulsamlingen som gränsar till hjulet och navet. Det är ett gäng stålkulor (metallkulor) eller stramar (åtdragna lager), som hålls samman av en metallring. Det ger hjulet möjlighet att svänga felfritt med åtminstone erosion.

Hjullager är grundläggande säkerhetsdelar som är avsedda att stödja utbredda och svängbara bördor som orsakas av attraktiv energi, hastighetsökning, bromskraft och kurvtagning, så de bör ersättas när de slutar fungera korrekt.

Hjullagermutterstorlek

Om du inte vet storleken på hjullagermuttrarna kan det vara svårt att avgöra rätt storlek. Dina hjullagermuttrars storlek bestäms av många faktorer, inklusive typen av lastbil du kör och mängden däck som åker.

Det kan vara 5/41 cm med 26 strängar per tum. M8-1.00 muttrar kan passa, eftersom 25,4 TPI (vilket är mycket nära 26 TPI) och 7,9 mm tvärs (8 mm) är extremt nära. Börja med att bestämma din LBS. Ta sedan förarsätet.

Hjullager har en normal livslängd på 136 000 till 160 000 km (cirka 85 000 till 100 000 miles). Den faktiska livslängden för ett däckslager beror på dess skick och hur det används.

De flesta fordon av sena modell har fasta hjullager som inte kräver några förändringar eller stöd. De flesta hjullager kan hålla i minst 150 000 miles. Så många gör-det-själv och proffs tror att det inte finns någon intressant anledning att ta hänsyn till hjullagren när de utför bromsarbeten. Men eftersom lagren inte behöver något stöd, bör de ses över för att säkerställa att de kan utföra sitt arbete på ett säkert sätt.

Dåliga hjullager kanske inte låter eller pipar tillräckligt högt för att sprida ordet. Många människor kan tydligt se att de har nått stopppunkten. Men andra rullar tyst med tills de från ingenstans faller platt.

Orsaker Till Fel På Hjullager

En hjullagerbesvikelse kan ge verkliga resultat om det inte är möjligt att det inträffar när du kör i parkeringshastighet och att fordonet tappar ett hjul. Detta är anledningen till att hjullager bör kontrolleras för eventuell lösgöring och obehag efter att bromsarna har justerats. Dessa är de främsta anledningarna till att ett hjullager inte fungerar korrekt.

  • Felaktig installation och felaktiga verktyg, såsom en klubba, effektnyckel eller en klubba, kan skada utsidan och insidan av hjullagret. Detta kan leda till för tidig explosion. Att återanvända gamla utsmyckningar som skruvar, muttrar, fjäderringar, delade sprintar och tätningar istället för att ersätta dem med nya kan göra att hjullagret fungerar under ovanliga eller farliga förhållanden, vilket ökar slitaget på hjul och lager och ökar risken för en bilolycka .
  • Svajande eller ineffektiv gatukvalité kan alla ha en effekt på att passera genom ett hål eller rulla över hinder eller träffa kantstenen. Detta kan orsaka skador på ett hjullager och minska dess förväntade livslängd.
  • Hjullager av sämre kvalitet, ett hjullager är konsekvent under gigantisk spänning. Hjullager byggda av material av sämre kvalitet kan ha hjälplös hethetsbehandling, vilket orsakar tidig slitage och besvikelse.
  • Körförhållanden, att passera genom djupt vatten eller lera, kan göra att dina hjullager blir korta. Vatten, lera eller andra giftiga ämnen, såsom rester eller gatusalt, kan komma förbi tätningarna och nå lagren, vilket kan leda till olje- och lagerskador.
  • Fordonsändringar, montering av större eller mer omfattande kanter, däck med lägre strängavdelare, styvare säkerhetsanordningar och fjädringsavtäckningar gör att hjullagret belastar hårdare och kan påskynda slitaget. För att begränsa slitaget på hjullager, se till att använda kanter, däck, säkerhetsanordningar, fjädrar och annan utrustning som tillhandahålls av fordonstillverkaren.

Hjullagren i många fordon är avsedda för vanlig, lättpliktig körning. De är inte konstruerade för att klara ovanligt hög kurvtagningskraft eller betungande belastning. Många resefordon, liksom vissa lätta lastbilar och stadsjeepar, har tvåfaldiga metallkullager i mitten. Detta är istället för mer jordade rullager.

Det är ett kostnadsbesparande framsteg som biltillverkare använder i många applikationer. Det kan belasta lagren mycket när ett fordon körs hårt eller utsätts för ovanligt höga kurvbelastningar. Detta kan leda till lagerfel. Detta är en typisk händelse på lagbilar, racerbilar, till och med taxibilar och transportfordon.

Tecken På Att Du Kan Behöva Byta Hjullager

Det finns några tecken som kan visa slitna och bombande hjullager, inklusive:

  • Ditt fordon känns fri medan du inte skojar, i samband med din kontrollerande utveckling.
  • Ditt fordon känns som om det drar åt sidan. Detta kan också bero på andra skäl.
  • Däcken slits ojämnt av okänd anledning.
  • Du kan höra ett konstigt krossljud som förstärks när du sätter fart. Detta kan också bero på skadade däck, så förutsatt att du hör detta, sluta när du är skyddad att göra och undersök dina däck.
  • Ett konstigt murrande ljud kan visa slitna lager, även om det finns många andra syften bakom det.
  • Ett ljud som låter som en kortlek som vänds mot en cykel som talas kan likaså visa bombning av hjullager.
  • Åskljud kan vara ett tecken på att hjullagertätningen har skadats.
  • Ett annat tecken är ett klickande ljud när fordonet vänds.
  • Dina lager kan vara i fara om du känner ovanliga vibrationer vid låga hastigheter.
  • Att bära lager kan göra att styrhjulen vinglar eller skakar i händerna.
  • Slitage på bromsbeläggen kan vara ett tecken på slitna hjullager.
  • Dina hjullager kan vara skyldiga till oväntad, oväntad eller snabb körsträcka.

Kör Med Dåliga Hjullager

Det är extremt ovanligt att hjullager bombar omedelbart och totalt efter att du märker de första symptomen. Det är idealiskt att avstå från att köra med ett välanvänt hjullager vid vilken tid som helst.

Som vi har sett nu är hjullagret grundläggande för att koppla ditt hjul till ditt fordon, och eventuella brister i denna koppling kan få allvarliga konsekvenser för din kör-pivot och kontrollerande samvaro också när det gäller ditt välbefinnande.

Slutsats

Vilken storlek är hjullagermuttern? Denna fråga beror på ditt fordons märke och modell. Vi erbjuder dock några förslag baserat på dimensionerna på dina hjullager.

Börjar med den externa mätningen av ditt hjullager, som kommer att styra vilken typ av skiftnyckel eller tillbehör du vill passa den. Om du inte närmar dig ett standardmått eller en engelsk tumsapparat, kan du använda minidatorer online som den här för att ta reda på vilken storlek du vill ha.

Vanliga Frågor

Vill Du Ersätta Alla Hjullager?

Du behöver inte byta alla dina hjullager på en gång. Du bör byta ut alla hjullager som har gått sönder på grund av tur. Du kan fortsätta använda dina andra hjullager ganska länge.

Hur Nära Ska Muttern På Ett Hjullager Vara?

Muttern på axeln bör fixeras tills den är mysig, utan spel från sida till sida i mittpunkten och sedan lossas, ungefär en fjärdedels varv. Mutterfingret bör sitta åt tills palatsmuttern eller saxnålen används.

Vad är Centrummuttrar?

Navmuttrarna håller drivaxeln i hjulcentrum på framhjuliga fordon (44 eller 44) och ansvarar för att hålla den där. Om du vill ersätta de sexkantiga muttrarna på ditt fordon, skriv bara in dina registreringsfinesser här och se dem som din perfekta passform. Mittpunktsmuttern är en viktig del av det som ger dig körning i ditt fordon.