Vad är Helikopterblad Gjorda Av? Fullständig Information

Vad är Helikopterblad Gjorda Av?

Helikoptrar kan beskrivas som roterande flygplan. Huvudrotorn eller endast rotorn är den roterande vingen. Vad är helikopterblad gjorda av? vi har lite hjälp till dig! Helikoptern, till skillnad från mer konventionella flygplan med fast vingar som ett sportbiplan eller ett flygplan, kan lyfta och landa vertikalt och sväva på plats. Detta gör den idealisk för att sväva i begränsade områden eller att sväva ovanför ett visst område.

Helikoptrar kan användas för att damma grödor, applicera bekämpningsmedel och komma åt avlägsna områden för miljöarbete. De transporterar också förnödenheter till arbetare på avlägsna maritima oljeborrriggar. Helikoptrar kan också användas för underrättelse- och militära ändamål.

Den samtida helikoptrarnas utveckling är en oändlig process. Framsteg inom flygelektronik, flygkontroller, aerodynamik och strukturell design görs varje år. Medan de mest synliga förbättringarna i allmänhet görs i cockpits, är de mindre synliga ändringarna som gjorts på rotorbladen över tiden inte mindre viktiga och har resulterat i betydande prestandavinster.

Vad är Helikopterblad Gjorda Av?

Nötningssköldar är installerade längs rotorbladen i framkanten. De kan vara gjorda av stål, titan eller aluminium, såväl som kompositmaterial. Även om rotorskovlar vanligtvis är passiva, har vissa helikoptrar aktiva delar på sina blad.

Inledande Rotorblad

De initiala rotorbladen , som flygplansvingar, bestod av träribbor och räfflor insvepta i tyget när helikoptrarna först tog till skyarna. På grund av sin korta utmattningslivslängd var trä ett utmärkt byggmaterial. Den kunde motstå de vridande och böjande aerodynamiska belastningarna av roterande vingflyg.

(Faktum är att många av de äldre, mer färgstarka människorna som jag flög med brukade njuta av att minnas de goda tiderna, då allt de brydde sig om var hackspettar och bladeldar. Detta är inte för att hävda att trä är utan brister.

För att skapa en balanserad uppsättning måste blad tillverkas i par av samma parti trä. Båda bladen behövde bytas ut om det ena var skadat och inte kunde repareras. Träet hade också en tendens att absorbera fukt, vilket kastade allt ur sig.

Metallblad

Metal Blades åtgärdade några av de fel som plågade träblad, men de skapade också sina egna materialfel. Rotorblad av metall som ofta böjs blir svagare med tiden, ungefär som ett gem som ständigt böjs så småningom kommer att få det att splittras.

Som ett resultat har metallblad en utmattningslivslängd i flygtimmar och måste bytas ut utöver det. Ett av de allvarligaste problemen med metallblad är att alla skador i en vital region snabbt och tragiskt kan leda till fel.

Metallklädda blad med bikakekärnor av metall gav å andra sidan en betydande förbättring i bladstyrka och prestanda över standardblad.

Helikopterblad är Gjorda Av

Blad som består av nuvarande kompositmaterial, såsom glasfiber, kolfiber eller kevlar-skinn som täcker en skum- eller Nomex-kärna, har på senare tid förbättrat Rotor-Blade Design avsevärt. Kompositer har en utmattningslivslängd, men till skillnad från metaller; de har ett fördröjt felläge. Kompositers styrka bestäms av hur de staplas.

Tyger som korsas i kors och tvärs motstår sprickutbredning, så försämringen kommer gradvis och iögonfallande, och dess livslängd är betydligt högre än metaller. Kompositer korroderar inte heller, har ett högre hållfasthet-till-viktförhållande och kräver färre fogar och delar att tillverka.

Kompositer har hjälpt till att tänja på gränserna för helikopteraerodynamik. Anpassade formar kan användas för att skapa komplexa icke-symmetriska bärytor och bladdesigner. Kompositer är anisotropa material, vilket innebär att deras styrka varierar beroende på vilket sätt de sätts.

Den exakta riktningen för materialstaplingen och antalet lager kan påverka bladets styvhet och flexibilitet. Blad med elastisk anpassning minskar vibrationer, förbättrar aero-elastisk respons och förlänger utmattningslivslängden. Detta gör att verkliga bladprestanda matchar den ursprungliga pappersdesignen bättre än metallblad.

Det finns vissa nackdelar med kompositer. En är den högre initiala kostnaden. De är också mer komplexa att göra, vilket kräver mer tid och ansträngning under tillverkning och efterbehandling. Tillverkarna tror dock att kundernas långa fördelar kommer att överträffa eventuella kortsiktiga nackdelar.

Van Horn Aviation, Tempe, Arizona, beviljades FAA-typgodkännande för komposithuvudrotorblad i februari 2016. Bladen har en livslängd på 18 000 timmar, vilket är mer än tre gånger så mycket som de ursprungliga metallbladen. Kompositbladen kan användas i upp till 2 800 timmar mellan översynerna. , Van Horn siktar på att ha en STC för Bell 206L.

Framtida Framsteg

Som ett resultat av önskan att minska kostnaderna och introduktionen av nya material kommer tillverkningsprocesser och tekniker att fortsätta att utvecklas. Automatisering har potential att öka kvaliteten ännu mer (och sänka arbetskostnaderna).

Datorer kommer att spela en större roll för att förfina design, göra designändringar och minska mängden pappersarbete som produceras, används och förvaras för varje producerad helikopter. Genom att använda robotik för att vinda fiber, applicera tejper och infoga fiber kommer också flygplansstrukturer att kunna byggas med färre, mer integrerade element.

Avancerade, förhöjda termoplastiska hartser erbjuder bättre slaghållfasthet och reparerbarhet än konventionella sänkor som epoxi och polyimid. Metalliska kompositer, såsom aluminium förstärkt med borfiber eller magnesium spetsat med kiselkarbidpartiklar, lovar förbättrade hållfasthet-till-vikt-förhållanden för nyckelkomponenter som transmissionshöljen samtidigt som metaller håller hög draghållfasthet över organiska föreningar.

Hur Tillverkas Helikopterblad?

Det finns många material som kan användas för att skapa helikopterblad. Dessa inkluderar titan, aluminium, kolfiber, rostfritt stål och glasfiber. Dessa komponenter blandas för att fullt ut utnyttja varje materials distinkta kvaliteter och styrkor för att skapa ett kompositmaterial. Men det har inte alltid varit så här.

Vad är Helikoptrar Gjorda Av?

Helikoptrar är gjorda av olika legeringar, kompositer, laminat, hartser och plaster som alla är designade för att ge helikoptern otrolig styrka, styvhet, flexibilitet och hållbarhet samtidigt som helikoptern bevaras så lätt som möjligt. De flesta material som används är aluminium, Kevlar och kol samt glasfiberkompositer.

Hur Många Blad Har En Helikopter?

Två rotorblad krävs för att en helikopterpilot ska kunna flyga säkert. Helikoptrar kan variera i storlek från två till sju blad, beroende på vilket uppdrag de används för.

Slutsats

Vad är helikopterblad gjorda av? Helikopterblad är gjorda av kompositmetaller som kolfiber och glasfiber och många fler. Du kan hitta all information om Metal Helicopter Blades här. Vi hoppas att du tyckte det var användbart!

Vanliga Frågor

Behöver Du Verkligen Huka Dig Under Helikopterblad?

Stjärtrotorerna på de flesta helikoptrar är placerade på baksidan av flygplanet. Den roterar i extremt snabb takt, vilket gör det svårt att se stjärtrotorn medan den snurrar. Det är också oerhört farligt. Undvik att gå mot helikopterns rygg om du vill vara säker. För att komma till andra sidan, ducka inte under stjärtbommen.

Är Det Möjligt För Ett Helikopterblad Att Döda Dig?

Bladen roterar i hög hastighet, och medan de är trubbiga har de mycket fart och kommer att skära igenom allt i deras väg. Även om en människa sannolikt skulle träffas en eller två gånger av fragmenten innan de flög ut ur sina rotorbågar, skulle det fortfarande vara dödligt.

Är Bladen På En Helikopter Ihåliga?

En mast, nav och rotorblad utgör rotorn. Masten är en ihålig cylindrisk metallaxel som sträcker sig uppåt från växellådan och drivs och stöds av den. Rotorbladen sammanfogas sedan med navet med en mängd olika tekniker.

Varför Roterar Helikopterblad åt Andra Hållet?

Dubbla rotorer roterar i motsatta riktningar, vilket minskar vridmomenteffekten och undviker behovet av en anti-moment tailrotor. Detta gör att flygplanet omdirigerar kraften från en svansrotor till dess huvudrotorer, vilket gör att det kan lyfta mer vikt.