Varför Knackar Bilmotorn När Man Accelererar? Fullständig Guide

Bilmotor Knackar Under Acceleration

Vad är En Motorknack?

Motorn knackar eller plingar uppstår när luft-bränslekombinationen självantänder på grund av för hög värme innan tändstiftet tänder det. Detta kan orsakas av felaktig tändningstid, lågt bränsleoktantal eller en mager blandning av luftbränslen.

Knackning uppstår när förbränning sker i ojämnt placerade cylindrar. Bränsle kommer att brinna i diskreta, reglerade fickor snarare än allt på en gång när cylindrarna innehåller rätt balans mellan luft och bränsle. (Tänk tomtebloss, inte fyrverkerier.) När varje ficka brinner skapas en liten chock som tänder nästa ficka och fortsätter cykeln.

Motorknackningar uppstår när bränsle brinner oregelbundet och stöter eld vid olämpliga tillfällen. Vad är slutresultatet? Ett irriterande ljud och möjligheten att skada din motors cylinderväggar och kolvar.

Bilknack Orsakade Av Acceleration

Knack På Vevaxel/stång

Inuti cylindrarna verkar kolvarna röra sig och är kopplade till stänger, som sedan kopplas till vevaxeln. Stånglager håller vevstaken och vevaxeln i rätt spelrum och låter precis tillräckligt med olja passera för att metalldelarna inte ska slipa mot varandra.

Detta spel kan höjas om det var för länge sedan du hade ett oljefilter eller om dina oljenivåer är låga. Om spelrummet blir för stort kan du höra ett dunkande ljud. Detta ljud orsakas vanligtvis av att metall träffar metall och indikerar att din motor har fått allvarliga skador.

Dålig Knackningssensor

Motorknackning kan ironiskt nog induceras av en knackningssensor, som ska hjälpa till att förhindra knackning! Knackningssensorn kan upptäcka knackning på motorn och bilens dator kommer att ändra timingen eller bränsle/luftblandningen för att stoppa knackningen. En knackning på motorn kan orsakas av en felaktig sensor.

Förtändning/detonationsslag

Ett korrekt tidsbestämt brott av en bränsle- och luftblandning som sprutas in i förbränningskammaren orsakar förbränning i bensinmotorer. Hög kompression kan leda till gasförbränning innan gnistan kan brinna. Resultatet är ett knackande eller pinglande ljud.

Även om det finns ett antal potentiella orsaker, allt från ett felaktigt luft/bränsleförhållande till en felinställd tidpunkt, är den vanligaste orsaken till knackning på motorn användningen av felaktigt bränsle. De flesta Chevrolet-modeller kan köras på vanlig bensin. Vissa bilar kräver premiumbränsle. Att fylla på dessa bilar med vanlig bensin kan orsaka knackning på motorn.

Kolavlagringar

Vad som händer: Kolrengöringsmedel krävs i alla bränslen som säljs i USA för att förhindra kolavlagringar från att blockera dina cylindrar. Tyvärr bildas fortfarande vissa insättningar.

Detta gör att bränsle och luft blandas mindre effektivt, vilket leder till högre kompression. Som du vet kan bränsle ge höga knackande ljud om bränslekompressionen ändras.

Vad det gör: För mycket kol kan hindra läkningsprocessen och orsaka skada på din motors cylindrar. Lägre gassträcka eller överhettning kan uppstå som ett resultat av den minskade prestandan. Finns det ett mönster?

Vad du ska göra: Anlita en professionell för att rengöra dina cylindrar. Enligt Briggs & Stratton (en motortillverkare) bör du inspektera din cylinder för kolansamling efter 100 timmar. Ta med din bil till din lokala Bridgestone Complete Auto Care för en undersökning och finjustering om du har ont om tid och kunskap. Våra experter kan hjälpa dig att få din motor i form igen!

Valve Train Trouble

Dina motorers förbränningskammare har flera ventiler. Insugningsventilerna öppnas för att låta bränsle- och luftkombinationen komma in. Avgasventiler öppnar efter förbränning för att avgaserna ska kunna strömma ut. Dessa ventiler är en del av ventiltåget och kan öppnas och stängas snabbt och smidigt.

Om ett ventiltåg inte fungerar som det ska, kan det orsaka ett smällande, kittlande eller knarkande ljud. Detta kan bero på för stor separation mellan sektioner eller slitna hydrauliska ventillyftare.

Varför Knackar Min Motor?

Orsaken till att motorn knackar eller slår kan variera. Följande är typiska orsaker: kolansamling i förbränningskamrarna eller på cylinderväggarna, slitna lyftare eller vevstakar, tidsproblem med förbränningsprocessen, överhettade motorer, mottryck från avgaserna, vakuumläckor, dålig bränslekvalitet eller oktan, gnista kontaktfel eller felaktiga knackningssensorer.

Slutsats

Hastighet kan få din bil att göra ljud som du normalt inte skulle höra. Om din bil gör ett skramlande ljud när du accelererar, kan din motor vara sliten på grund av lågt oljetryck eller kolvslag.

Det kan vara ett problem med ett försämrat hjulnav eller ett problem med drivlinan om din bilmotor knackar på när du accelererar . Om din bil gör ett högt ljud när du accelererar, oavsett om det knallar, bommar, skramlar eller plingar, bör du kolla upp det.

Motorreparationer är kostsamma oavsett fordonsmärke eller modell. Om du blir störd av att din bilmotor knackar , besök din lokala Firestone Comprehensive Auto Care och låt våra proffs undersöka.

Baserat på ditt fordons körsträcka, tillverkarens riktlinjer, såväl som ditt fordons ålder, kan en regelbunden trimning vara det rätta för din bil. Det kan vara lika enkelt att byta tändstift eller mer komplicerade ändringar.

Vanliga Frågor

Vad är Det Bästa Sättet Att Fixa En Knackande Motor?

Det första steget i ett försök att lösa motorsmäll är att byta till bensin med högre oktantal. Bränsle med högre oktantal kan tåla mer tryck innan de tänds. Byt ut den mot en som innehåller kolrengörande kemikalier.

Är Det Möjligt För Dig Att Köra En Bil Med En Knackande Motor?

Motorknackning är ett allvarligt problem som inte bör förbises. När din motors bensin brinner ojämnt, producerar det en POP-chockvåg som orsakar knackande ljud. Detta tillstånd kan orsaka allvarliga motorproblem om du kör din bil under en längre tid med den.

Hur Låter Din Motor När Den Knackar?

Motorknackning (även känd som knackning, explosion eller knackning) inträffar när luft/bränslekombinationen inuti en cylinder är felaktig, vilket resulterar i ojämn bränsleförbränning. Din bils bränsle har låg oktantal. Högerindex (AKI), är en term som hänvisar till bensinens volymetriska effektivitet.

Är Låg Olja En Utlösare För Att Knacka?

Kolv handledsstift, stånglager och stånglager kan också göra knackande ljud. Otillräckligt oljetryck kommer att orsaka ökad friktion i dina vevaxellager. Lagren kommer så småningom att misslyckas helt, vilket resulterar i ett djupt knackande eller bultande ljud.