Hur Man Tävlar Automatiska Växellådor? Steg För Steg Guide

Hur Man Tävlar Automatisk Växellåda? Komplett Guide

Om du inte har mycket erfarenhet av att köra en bil med manuell växellåda så här är informationen om hur man tävlar automatisk växellåda? Det kan vara svårt att komma igång. Om din bil har en automatisk växellåda kommer du dock att ha betydligt lättare att komma igång även om du inte har en snygg bärraket.

Tryck helt enkelt på bromspedalen med vänster fot och använd sedan gasreglaget med höger fot för att öka varvtalet. Släpp nu bromsen och tryck sedan ner gaspedalen. Ditt fordon har lanserats framgångsrikt.

Du kan se mer under bilens plåt än du har sett från din stol. Transmissionen använder vridmomentet som genereras av motorn för att justera mängden vridmoment som levereras till hjulen via utväxling och vridmomentomvandlaren.

Videon nedan visar Engineering Explanations kompis gå in mer i detalj om ämnet. Vi antar att du är bekant med hur man startar en bil eftersom du läser Motorkunskap.

Ju djupare grävning i de mekaniska elementen i den här filmen, å andra sidan, är vad vi gillar med den. Det är en bra idé att vara bekant med vad du har varit ansvarig för din bil och vilken sektion du stressar om du ska utföra specifika aktiviteter i din bil.

Automatiska Växellådor är Indelade I Tre Kategorier

Typen av automatisk växellåda du utvärderar kommer att ha stor inverkan på om den kommer att vara snabbare än en manuell växellåda eller inte. Automatiska växellådor klassificeras nu i tre underkategorier: konventionella vägväxellådor, sportversioner och racingtransmissioner .

Racing-växellådan

Den sista typen av växellåda vi kommer att titta på är racerväxellådan. Dessa finns vanligtvis på superbilar som Ferraris och Lamborghinis. Dessa växellådor kan växla växlar nästan på ett ögonblick. Superbilar kan växla på mindre än 60 millisekunder. Varje blinkning av det mänskliga ögat varar 100 millisekunder (0,1 sekunder).

Sportväxellådor

Saker och ting kommer lite närmare med sportversionen av en automatisk växellåda . Dessa kan hittas i fordon som Renault Clio RS och VW Gold R. I S-läge erbjuder dessa växellådor en extra funktion. Detta läge kommer att ändra ett antal aspekter av din överföringsfunktion.

Den kommer att varva mycket högre än normalt för att få motorns maximala effektområde. Dessutom kommer den att växla betydligt snabbare och växla ner mycket kraftigare än vanligt. Detta är närmare hur professionella racerförare använder sina transmissioner.

Med pedalerna på ratten kommer du att kunna hantera dina egna upp- och nedväxlingar. Denna växellåda är närmare manuell växellåda ju snabbare den går. Bilens dator kan tajma växlingar så exakt att ingen mänsklig förare kan matcha det. Detta eliminerar mänskliga fel, som nämndes tidigare.

Växellådan För Vägen

Bilens automatiska växellåda kommer inte att klara sig bra på en racerbana. Denna växellåda är identisk med vad du skulle hitta i en vanlig bil, som en VW Golf eller Renault Clio.

Dessa transmissioner kommer inte att ha ett sportläge, utan en D-funktion. Dessa växellådor är långsammare och mer slappa i växlingen, särskilt när det kommer till uppväxlingar och paddelväxlingar. Detta beror på att de är byggda för vägkomfort och effektivitet.

I det här scenariot kommer en manuell växellåda att vara mer effektiv eftersom föraren kommer att ha mer kontroll över nedväxlingar och kan ändra utväxlingar snabbare än en automatisk.

Gör Aldrig Följande När Du Tävlar Automatisk Växellåda

Vid En Signal, Ställ Aldrig Din Bil I Neutralläge

I väntan på en signal finns det ingen plats att hålla drivlinan likgiltig. Du kan lämna drivlinan i autoläge. Det är dock ingen dålig idé att växla tillbaka till neutral. Detta kommer bara att öka stressen på dina växellådor.

Om växellådan är i drift kommer motorn fortfarande att fungera medan den går på tomgång. Den extra bränsleförbrukningen ökar endast genom att sätta bilen i neutralläge och sedan byta till körläge när du rör dig.

Även om de flesta av dessa idéer är välkända, kände vi att de var viktiga att ta itu med för dem som kan ha gjort saker fel fram till nu. De ovannämnda tipsen är några av de grundläggande riktlinjerna för att köra ett fordon med automatisk växellåda för att ge en mjuk och bekväm körning.

Försök Inte Att Starta Ditt Fordon

Det kommer inte bara att orsaka att fordonet utsätts för stor stress och press, utan det kommer inte heller att göra någonting. Många människor som kör ett bilfordon kommer att göra följande: varva motorn i neutralläge, växla sedan till körläge för att flytta den framåt. Detta är ett kategoriskt NEJ.

Det kommer bara att skada den automatiska växellådan, och att byta ut en är en kostsam ansträngning. Kör med växellådan i autoläge. Det är det lämpliga sättet att göra det. Detta är allt som finns. Motorn går medan transmissionen är i växel.

Stanna Helt Innan Du Växlar

Se till att du har stannat helt innan du går från backning till körning eller backning för att köra i en bil med automatisk växellåda . Detta beror på att din transmission och bromsar är det som stoppar fordonet. Bromsarna på ett autonomt fordon är utformade för att stoppa det, medan växellådan är avsedd att växla.

Rulla Aldrig Nerför En Kulle Medan Du är I Neutral

Samtidigt som man sparar lite bensin genom att köra nerför en sluttning i neutralläge, är skillnaden obetydlig. Vad gör moderna automatväxellådor? De minskar bränsletillförseln till motorn medan du är i växel.

Som ett resultat kommer du bara att kunna manövrera hjulen, som är kopplade till transmissionen och följaktligen motorn. Automatiska fordon är designade för att spara bränsle. En annan anledning är att om du kör nedför i friläge tappar fordonet kontrollen och kan inte accelerera för att avsluta sträckan.

Automatiska Bilproffs

  • Varför det är bekvämare att köra in och hålla trafiken.
  • De flesta bilar kommer med en automatisk växellåda.
  • Växellådan växlar snabbare och smidigare.
  • Den får en bättre bensinkörning.
  • Förare kan ha det bästa av två världar med en växlingsbar automatisk växellåda.

Nackdelar Med Autonoma Fordon

  • Det kostar mer att köpa än en manual.
  • Eftersom transmissionen har fler rörliga delar är reparationskostnaderna högre.
  • Även om det inte är lika roligt att köra, är detta fortfarande en personlig preferens.
  • En transmission med ett för stort antal växlar kan växla för ofta.

Slutsats

För att göra den långa historien kort om How To Race Automatic Transmission? Även om du inte har en komplicerad bärraket, om din bil har en automatisk växellåda , blir det betydligt lättare att komma igång. Håll helt enkelt i handbromsen med vänster fot men tryck istället på gasen med höger fot för att öka varvtalet. Tryck ner gaspedalen och tryck på bromsen.

Vanliga Frågor

Vad Kan Jag Göra För Att öka Krafthanteringsförmågan Hos Min Automatiska Växellåda

Det finns sex strategier för att öka prestandan och tillförlitligheten hos en automatisk växellåda. Dessa inkluderar service av växellådan, ändrade körvanor, körning i lägre växlar när den är lastad, bibehålla motoreffektiviteten, ha rätt däckinriktning och ha korrekta däckstorlekar.

Är Det Dåligt Att Ställa In En Automat?

Bromsarna på ett bilfordon är avsedda att stoppa det, medan växellådan är för att växla. Det här kommer bara att utsätta bilen för mycket påfrestningar och stress.

Vad är Det Som Gör Att En Automatlåda Slirar?

Överföringsproblem kan orsakas av brist på vätska. Bränd eller utsliten vätska kan också orsaka halka. Växellådsvätskebyte krävs ibland, vilket kan vara ett symptom på inre växellådsslitage.

Är Det Sant Att En Transmission ökar Hästkrafterna?

Ansedda pålitliga uppgraderingar, å andra sidan, kommer att säkerställa att din motor kan hantera mer kraft och prestera bättre, samt ha en högre genomsnittlig toppeffekt. Som ett resultat får den en extra fart i farten.