Skillnaden Mellan Flygplansguide Med Fast Vinge Och Roterande Vinge

Flygplan med fasta vingar och flygplan med roterande vingar är båda flygplan, men det är platsen där liknelserna slutar. Medan fastvingade flygplan flyger som fåglar, rör propellrar eller flygmotorer roterande flygplan. Flygplan med fast vingar förväntar sig att start- och landningsbanor startar, medan flygplan med roterande vingar kan lyfta från vilken plan yta som helst. Vad betyder allt detta? Vad sägs om att vi undersöker skillnaden mellan Fixed Wing och Rotary Wing flygplan mer i detalj?

Flygplan kan klassificeras med tanke på ett brett sortiment av element; vikt, storlek, form, modell och så vidare. FAA tillhandahåller klassbedömningar som tillåter piloter att flyga specifika flygplan med liknande förberedelser. FAA-klassutvärderingarna omfattar sju typer av flygplan.

Det finns fem huvudklasser: rotorfarkoster (plan), bränsledrivna hissar, lättviktsflygare (lättviktsflygare), kontrollerade fallskärmar och viktförskjutningskontrollflygplan. Den enklaste klassificeringen är den mellan plan med fasta och roterande vinge.

Flygplan med fast vingar och flygplan med roterande vingar är två klassificeringar av luftfarkoster som antingen kan flyga eller driva på sin kraft, såväl som start och land från olika typer av ytor, inklusive släta landningsbanor, hård mark, vatten, is, och snö. Roterande flygplan anspelas ibland som helikoptrar eftersom utvecklingen av primärrotorn är som en svansrotor på olika helikoptrar.

Dessa flygplan har skarpa kanter som helikoptrar och drivs genom att vrida dem. Dessa typer av luftambulanser kan användas i situationer där någons behov inte kan tillgodoses av ett markräddningsfordon. Deras förmåga att landa var som helst gör dem värdefulla om det skulle vara svårt för ett markräddningsfordon att komma fram till patienten.

Flygplan med fast vingar inkluderar de som antingen är propellerdrivna, flygmotorstyrda och har vingar som inte rör sig. Dessa används mer normalt för längre resesträckor än flygplan med roterande vingar eftersom de kan gå längre innan de förväntar sig att tanka.

En otrolig fördel med luftambulanser med fast vingar är att de kan flyga i hårt väder, till exempel i dimma, som flygplan med roterande vingar inte kan. Detta leder till färre uppskjutningar när en patient ska flyttas, börja med ett kontor och sedan till nästa.

Fastvingade luftambulanser är också mer öppna än helikoptrar. Detta gör att de kan ha mer personal och klinisk hårdvara. Eftersom de kan flyga på högre höjder, ger de också patienterna en mindre stormig resa, och längs dessa linjer, ett mer angenämt möte.

Vad Gör Att Den Fasta Vingen Och Den Roterande Vingen Skiljer Sig Från Varandra?

Fixed Wing Flygplan

Fixed-wing använder en fast vinge för att ge lyft, snarare än de vertikala lyftrotorerna på Rotary Wing Aircraft. Eftersom de inte behöver hålla sig uppe i luften utan använda energi för att driva dem framåt är de betydligt skickligare.

De kan därmed täcka större avstånd och kartlägga större områden, samt kontrollera sin brännpunkt under långa tidsperioder. Det är möjligt att använda gasmotorer för kraft. Många fastvingade UAV:er kan stanna över huvudet i upp till 16 timmar, vilket är en betydande ökning av produktiviteten.

Den främsta nackdelen med flygplan med fasta vingar är att de inte flyter på ett ställe, vilket hindrar dem från något brett eteriskt fotograferingsarbete. Detta gör det dessutom mycket svårare att skicka iväg och landa dem, eftersom du, beroende på deras storlek, kan kräva en landningsbana eller slingkastare för att få dem väldigt höga, och antingen en bana, fallskärm eller nät för att återhämta dem säkert igen mot slutet.

Helt enkelt den minsta fasta vingen är rimligt för en hand att skicka iväg och mittsektionen landar i ett öppet fält. Distinkta nackdelar är deras större kostnad, och det är betydligt mer utmanande att sätta sig in i allt med fastvingar.

Multirotorer är så utbredda eftersom det är enkelt att få igång dem. Vem som helst kan köpa en liten quad-copter och börja flyga i sin bakgård. De kommer att fortsätta att öva och bli mer självsäkra innan de flyger längre, högre och snabbare.

Det är inte sant med fasta vingar: när du först skickar iväg en, bör du vara säker på din kapacitet att kontrollera den från avsändning, genom flygningen och sedan, vid den tidpunkten, ta den tillbaka till en delikat landning. Det räcker inte att placera pinnen mitt i driften. En fast vinge rör sig mycket snabbare än en multirotor och håller den stabil.

En annan tanke med arbete med fasta vingar är att det handlar betydligt mer om informationen, inte bara att ta vackra bilder. Med ett möte med flera rotorer är du klar med spelningen när flygningen är klar, du behöver bara lämna över symboliken. Med fastvingat arbete är flyget bara början. Även om du har tagit bilderna, letar klienten fortfarande efter rätt information.

Symboliken tas om hand genom den primära hanteringen för att fästa de hundratals eller tusentals diskreta bilderna till en större sida vid sida, men det kan finnas betydligt mer att göra efter detta i att utföra informationsundersökningar, till exempel butiksvolymuppskattningar, trädräkningar, överlagring av olika information på guiderna och så vidare.

Rotary Wing Flygplan

Flerrotorer har många rotorer för att stödja den, men en enda rotor har bara en. En svansrotor används för att hålla rotorerna i schack. Helikoptrar är exceptionellt välkända inom övervakad flygning, men som nu fyller bara en liten specialitet på planeten.

En enrotor helikopter har fördelen av mycket mer anmärkningsvärd effektivitet jämfört med en multi-rotor, och likaså att de kan styras av en gasmotor för betydligt längre uthållighet. Det är en grundläggande princip för optimal design att ju större rotorn är banbrytande och ju långsammare den svänger, desto mer effektiv är den.

En quad-copter är mycket effektivare än en oktokopter. Quad-copter har också en enorm propellstorlek. Den solitära rotorn är utformad för att ta hänsyn till extremt långa vassa kanter. Dessa är mycket mer som en propeller än en vridande vinge och ger otrolig effektivitet.

Förutsatt att du vill driva med en tung nyttolast, till exempel en förhöjd LIDAR-laserskanner eller ha en kombination av drift med lång uthållighet eller snabb flygning framåt vid den punkten, är ett flygplan med en rotor ditt smartaste alternativ

Nackdelarna är deras invecklade, kostnad, vibrationer och dessutom risken för deras enorma svängkanter. Medan en multirotorpropp positivt kan lämna dig med ett fruktansvärt ärr, kommer det förmodligen inte att göra nämnvärt mer än så. De långa vassa skärkanterna på en kan orsaka mer genuin skada om du hindrar dem, och det har inträffat olika dödsfall från RC fritidsaktivitet och helikoptrar.

När det gäller problem så ligger flygplan med en rotor någonstans nära multirotorer och flygplan med fast vingar. Å ena sidan kan de driva på plats, så det går att börja enkelt och gå gradvis uppåt, men då är de inte lika stabila eller ursäktande vid en hemsk landning, och de kräver också massor av stöd och omsorg på grund av deras mekaniska invecklade egenskaper.

Skillnader I Träningstekniker

Alla flygskolor erbjuder inte program med fasta vingar och rotorer. Många flygskolor visar i huvudsak fasta vingar och har då, vid den tidpunkten, ytterligare ett par kurser engagerade i rotorn. Om du bestämmer dig för att lära dig i rotorn måste du följa ett flygprogram med så många öppna dörrar och fastvingade understudier som möjligt.

Flygskolor som erbjuder både fasta och rotorvingar förberedelser kommer att ha liknande förberedelser för att lära sig varje flygplan. Många av dessa flygskolor erbjuder pilotutbildningsprogram för både fasta och rotorvingar. Detta kan vara användbart för att introducera understudier till kontrollerna och ge dem en glimt av hur det är att flyga i himlen.

Trots pilottestprogram kommer understudierna att ha marklabb och flyglabb. Marklabb instrueras i ett hemrum som koncentrerar sig på de rätta systemen och lagarna i flygvärlden. Flyglaboratorier är punkten där understudierna flyger i sina utvalda flygplan och ställer upp som en vanlig företeelse vad de har insett på marken.

Understudier kommer att få explicit förberedelse, med tanke på vilket flygplan de instrueras att flyga. Studenter med fast vingar kommer att ha fastvingade pedagoger och rotorstudenter kommer att ha rotorlärare och var och en kommer att flyga sitt specifika flygplan. Även om det finns många likheter är varje typ av förberedelse unik och skräddarsydd för flygplanet.

Slutsats

Förutsatt att du är sugen på att köpa ett plan, är det viktigt att förstå skillnaden mellan flygplan med fast vinge och roterande vinge. Fastvingade flygplan arbetar med vingar som skapar lyft på grund av utvecklingen av luft runt dem och innehåller flygplan, sjöflygplan, lättviktsflygplan och några typer av helikoptrar.

Rotorkanterna på ett flygplan med roterande vingar kännetecknas av åtminstone två armar kopplade till en central del av planet. Denna brännpunkt kallas vanligtvis flygkroppen. Det skapar lyft på grund av vridning av kanterna och tryck av propellrar.

Vanliga Frågor

Vilka är De Främsta Fördelarna Med Ett Flygplan Med Roterande Vingar Till Ett Flygplan Med Fast Vingar?

Den största fördelen med flygplan med roterande vingar är deras styrka vid låga hastigheter. Som i, förutom om du kontrasterar en helikopter med en Harrier Jet, som kan fungera som en helikopter, är roterande flygplan otroligt bra på att flyga trögt, avsiktligt, drivande och har mer anmärkningsvärd säkerhet än flygplan med fast vingar när de gör det.

Är En Helikopter Ett Flygplan Med Fast Vingar?

Helikoptrar är delegerade rotorfarkoster eller flygplan med roterande vingar för att känna igen dem från flygplan med fasta vingar eftersom helikoptern drar slutsatsen att dess lyftfjäder kommer från rotorns vassa kanter som svänger runt en stolpe.

Skulle Utryckningsfordonshelikoptrar Kunna Landa Var Som Helst?

Helikoptrar kan landa var som helst de får. En helikopter kan inte landa i ett område som inte är idealiskt för piloten, särskilt i stadsområden. I en kris kan en helikopter landa var som helst för att garantera hyresgästernas välbefinnande.