Nissan Titan Bultmönster

Nissan Titan är en fullstor pickup truck känd för sin prestanda och tillförlitlighet. Det finns dock tillfällen när din lastbil går sönder, eller du behöver byta ut ett hjul eller arbeta på dina raster. Av denna anledning är det viktigt att känna till Nissan Titan Lug Pattern.

Alla Nissan Titans har ett bultmönster som mäter 614 cm (6139,7 mm). Klackmuttrarna är M12 x 1,25 i storlek. Denna Nissan Titan använder 6 muttrar som måste dras åt till 29,9 m lbs och har ett mitthål på 8 cm (77,8 mm).

Informationen ovan, även om den är mycket användbar, berättar inte exakt allt du kan behöva veta. Det finns mycket mer information att lära sig om Nissan Titans bultmönster. Det är därför vi tog oss tid att beskriva bultmönstret mer detaljerat för varje generation nedan.

Vi kommer också att ge dig länkar till de exakta Nissan Titan-klackmuttrarna. Vi kommer sedan att diskutera de specifika fälg- och däckstorlekarna som varje trim har och hur de kan användas med varje motorkonfiguration.

Nissan Titan Lug Pattern

Det kommer att finnas en tid i ditt liv när du behöver förstå Nissan Titans bultmönster. Det är därför vi samlade all information i en lättanvänd tabell för dig nedan.

Nissan Titan Hjulmonteringsguide

Om du ska göra något däck- eller hjularbete på din lastbil, så behöver du veta mer än bara Nissan Titans bultmönstret. Det är viktigt att känna till saker som gängstorlek, åtdragningsmoment, centrumhålets diameter och mitthålets diameter. Dessa saker kan variera från en modell till nästa.

Det finns många saker att hålla på med, så vi lägger allt i en tabell så att allt finns på ett ställe:

2004 2015

Första generationens Nissan Titan har motor 2-konfigurationer. 305 HP 5.6L Titan använder antingen en 245/75R17 eller 265/70R18 på antingen en 7.5Jx17 ET30 eller 8Jx18 ET25 fälg. Den mer kraftfulla 317 HP versionen av Nissan Titan använder 245/75R17, 70R205/205, eller 70R205/20R. och 7,5Jx17 ET30, 8Jx18 ET25 respektive 8Jx20 ET23 fälgar.

2020 2022

Första generationens Nissan Titan har också motor 2-konfigurationer. 200HP 5.6L Titan använder antingen en 265/70R18 eller 275/60R20 på antingen en 8Jx18 ET25 eller 8Jx20 ET23 fälg. Den mycket kraftfullare 390 HP versionen av Nissan Titan använder 265/70R18, 70R206/705, eller 70R205, eller 70R205/R. en fälgstorlek på antingen 8Jx18 ET25, 8Jx18 ET23 eller 8Jx20 ET23.

Vad Betyder Däckstorleken?

Den första siffran på däcket är dess bredd i millimeter. Ett P265/65 R18-däck skulle ha en bredd på 265 millimeter. Förhållandet mellan bredd och sidovägg är den andra siffran. Så det betyder att ett P265/65 R18-däck har en sidohöjd på 1172 mm (265 * 0,65).

Bokstaven är för däckens prestanda. R är mer eller mindre standard, medan Y- eller Z-klassade däck har ultrahöga prestanda.

Den sista och mest välbekanta siffran är däckens inre diameter i tum. Den här är välkänd för alla. Om P265/65 R18-däcket har en innerdiameter på 46 cm.

Generellt sett kan en fälg ta ett däck med en något annan bredd än originaldäcket hade. Det finns mycket mer utrymme när det kommer till sidoväggsförhållandet, eftersom den siffran kan variera något mycket och ändå vara kompatibel med en given fälg.

Korrekt åtdragning Av Bultarna

En Nissan Titans använder 6 muttrar. Som med alla andra fordon måste dessa muttrar säkras i ett specifikt, kors och tvärs mönster när du monterar hjulet på lastbilen igen. Denna information finns vanligtvis i fordonets användarmanual, men för bekvämlighets skull har vi lagt den här för dig.

Att dra åt muttrarna korrekt är av avgörande betydelse. Om hjulet inte är tillräckligt åtdraget kan det gå av från fordonet vilket skulle vara minst sagt katastrofalt. Att dra åt hjulet för hårt kan göra att det blir svårt att ta bort nästa gång och kan även skada andra komponenter.

Dra först åt klackarna med en skiftnyckel först. Men vänta! Dra inte åt muttrarna för mycket. Det blir svårt att dra åt varje klack till rätt nivå om du drar åt dem nu. Så, dra bara åt var och en av dina klackar ungefär halvvägs.

Använd sedan en momentnyckel och dra åt dem till rätt ft lbs. Nissan Titan kräver en åtdragningskraft på 30,3 mlb.

Detta är en viktig punkt som jag inte kan betona tillräckligt: Efter 30 miles, se till att du kontrollerar dina muttrar. Om någon av dem lossnar, dra åt dem en gång till och gör testet igen. Om de lossnar igen är det troligt att din fälg har blivit skadad och behöver bytas ut.

När Man Ska Rotera Nissan Titan-däck

Det genomsnittliga däcket håller cirka 75 000 mil, eller cirka 5 år. Efter denna tid börjar gummit som däcket är gjort av att brytas ned. Det finns fall där detta kan hända mycket tidigare, och det finns säkert tillfällen då det kan hända mycket senare, men så småningom kommer du att behöva byta ut dina däck

Vänd dina däck regelbundet innan de slits ut. Dina däck håller längre om de roteras ordentligt. För Nissan Titan är det bäst att rotera dina däck var 7 500 mil. Det är lätt att rotera dina däck.

Du behöver bara flytta framdäcken från bak till fram och bakdäck från fram till fram. Medan du gör detta byter du vänster och höger sida.

Det är avgörande att känna till Nissan Titans klackmönster. Att rotera dina däck är ett annat exempel. Du bör också komma ihåg att roterande av dina däck ger dig tillgång till insidan av vart och ett av dina hjul.

Detta ger dig tid att ta en titt på dina bromsar och andra saker som vanligtvis skyms av hjulens närvaro.