Bank 1 Vs Bank 2 Sensor 1 & 2 Oxygen Sensors Placering

Bank 1 vs bank 2 O2-sensor, många människor vill veta skillnaden. O2-sensorer behövs både före och efter katalysatorn för att hålla reda på viktig motorhälso- och emissionsinformation.

I V-konfigurationsmotorer behövs flera uppsättningar O2-sensorer eftersom V-motorer i huvudsak är två inlinemotorer monterade på en vevaxel. Bank 1 är motorsidan som har kolv 1. Bank 2 är motorsidan som har kolv 2. Varje sida av en V-motor har sitt eget avgasgrenrör. I alla dubbla avgassystem behövs två katalysatorer. För varje katalysator krävs 2 O2-sensorer eftersom det måste finnas en O2-sensor både före och efter katalysatorn.

Den här artikeln kommer att beskriva motorbanker och hur de är organiserade. Vi kommer också att gå igenom vad en katalysator är och varför 2 O2-sensorer behövs för varje katalysator.

Vad är Bank 1 Vs Bank 2?

Bank 1 är den sida av motorn som har kolv nummer ett. Till exempel, om du har en V6-motor, kommer kolvarna 1, 3 och 5 att vara på ena sidan och kolvarna 2, 4 och 6 kommer att vara på den andra sidan.

Det fungerar på samma sätt för en V8-motor. Cylindrarna 1, 3, 5 och 7 kommer att vara en på ena sidan av motorn och cylindrarna 2, 4, 6 och 8 kommer att vara på den andra sidan av motorn.

Så om du har problem med en O2-sensor i bank 1, och cylinder ett är på förarsidan av din motor, så vet du att du måste ta en titt på en av O2-sensorerna på förarsidan av fordonet .

Om du inte är säker på vilken cylinder som är cylinder 1 i ditt fordon, är det bästa du kan göra att läsa din fordonsmanual. Det kommer att ha ett diagram där någonstans som visar vilken cylinder som är cylinder 1.

Vad är O2 Sensor 1 Och 2?

En O2-sensor måste finnas både uppströms och nedströms om en katalysator. O2-sensor 1 (den O2-sensor som ligger närmast motorn) är den mest nedströms sensorn. O2-sensor 2 (den O2-sensor som ligger närmast motorn) är den mest nedströms sensorn.

Bank 1 Sensor 1 Plats

O2-sensorbank 1 sensor 1 kommer att installeras i avgasröret mellan motorn och katalysatorn på förarsidan av ditt fordon om din motor nummer 1 finns.

Bank 1 Plats

Om ditt fordons cylinder nummer 1 är på förarsidan av fordonet betyder det att O2-sensorbank 1, sensor 2 kommer att vara i avgasröret på förarsidan av fordonet mellan katalysatorn och avgasröret.

Bank 2 Sensor 1 Plats

Så länge som din motors första cylinder är på förarsidan, betyder det att din motor nummer 2 cylinder kommer att vara på passagerarsidan.

Så, O2-sensorbank 2, sensor 1 kommer att vara i avgasröret på förarsidan av ditt fordon mellan katalysatorn och motorn.

Bank 2 Sensorplacering

Om cylinder 2 är placerad på passagerarsidan av fordonet, O2-sensorbank 2, kommer sensor 1 att vara placerad i avgasröret på förarsidan av ditt fordon mellan katalysatorn och avgasröret.

Anmärkningar om tvärmonterade motorer

Detta gäller endast längsgående motorer, som är motorer som är monterade framifrån och bakifrån.

Tvärmonterade motorer har motorerna monterade från vänster till höger. Detta innebär att bankerna kommer att placeras fram och bak, snarare än förar- eller passagerarsidan.

Hur Hittar Du Dina Syresensorer?

Metod 1: Den Manuella Metoden För Att Lokalisera Syresensorer (O2).

Steg 1: Hitta Bank 1 och Bank 2

Vi har förklarat vad bank 1 och bank 2 betyder i föregående avsnitt av artikeln. Om du vill lokalisera de olika bankerna och sensorerna i ditt bilmotorsystem måste du först förstå vilken typ av motor du har.

Det finns i allmänhet två typer av motorer: tvärgående motorer och inlinemotorer. Tvärgående motorer är vanligtvis monterade i motsatt riktning av de flesta tillverkare. Om du vet hur du identifierar de olika typerna av sensorer, kanske inte designen eller monteringen av din bilmotor orsakar dig några problem.

Bank 2 kommer alltid att finnas på cylindrar med jämna nummer, såsom 2, 4,6,8,10 och 12, etc. Alternativt kan du hitta bank 1 på cylindrar märkta med udda nummer som 1,3,5,7, 9,11 osv.

Steg 2: Lokalisera cylindrarna

När du har identifierat bank 1 och bank 2 på din bilmotor är nästa utmaning att hitta de olika cylindernumren. Så här kan du gå tillväga.

Vissa tändkablar som ansluter cylindrarna kan ha siffrorna stämplade på dem. Men om du reparerat din motor tidigare är det inte klokt att använda kablarna för att identifiera cylindrarna som din mekaniker kan ha bytt ut i olika positioner.

Kontrollera vevhuskåpan om det finns ett cylindernummer skrivet eller stämplat där.

För beställning av cylindrar, se din servicemanual eller reparationsmanual. Detta är det bästa sättet att lokalisera cylindrarna. Om du inte har din bruksanvisning kan du be din bilhandlare om hjälp.

Du kan söka på internet efter din motorkod och cylinderorder om du vet det.

Steg 3 – Hitta sensornumren.

Det sista steget är att hitta sensornumren, och det betyder att du bör kunna berätta om de olika typerna av sensorer i din bilmotor.

Givarnumret anger platsen för syresensorn och avgastemperatursensorerna på avgassystemet. Sensor 2 är vanligtvis placerad i den bakre änden av fordonets avgassystem. Medan sensor 1 är närmast motorn är den placerad framtill.

Det kan också sägas att sensor 1 är placerad före katalysatorns front och sensor 2 är efter den. Det är därför sensor 1 också är känd som uppströms O2-sensor, och sensor 2 är känd som nedströms O2-sensor.

I vissa fall kan ett fordon ha upp till fyra sensorer (till exempel bilar med dieselmotorer) eftersom de har hög avgastemperatur.

Du hittar sensor 1 närmast din bils motor och sensor 4 längst bort från avgassystemet om du har en dieselmotor som har fyra O2-sensorer.

Metod 2 – Använda OBD-skanner För Att Lokalisera Syresensorer (O2).

Med en OBD-skanner är det enklare och snabbare att lokalisera syresensorer i din bils motor. Följ dessa steg för att ta reda på bank 1 och bank 2 i din bilmotor.

  • Anslut OBD-skannern och radera alla felkoder i enheten.
  • Kontrollera att det inte finns någon felkod kvar
  • Du kan koppla ur vilken O2-sensor som helst (det spelar ingen roll vilken) och sedan kontrollera DTC-koden.

Du kan se vilken av dem som är bank 1 eller bank 2 genom att använda DTC-koden. Det är lätt att avgöra vilken du satsar på 1 eller 2.

OBD-skannrarna är det bästa sättet att hitta syresensorerna i din motor. Det hjälper dig också att identifiera de rätta. Ibland kan du få en DTC-kod P0420, som normalt utlöses av ett fel i syresensorerna.

I det här fallet måste du felsöka o2-sensorn och åtgärda felen. En läcka i avgassystemet är sannolikt orsaken till denna felkod. Innan du kan hitta syresensorerna, se till att du har fixat dem.

Så Här Vet Du Om Du Ska Byta Ut Dina Bilsyresensorer

Det finns många sätt du kan se om din bil behöver en ny syresensor. Om du ser kontrollampan på din instrumentbräda kan det tyda på att det finns ett omedelbart problem med din bil.

Din bilkatalysator kan vara överhettad, eller så kan det vara ett mindre problem som ett löst gaslock. Det kan också vara en signal till dig att du bör byta ut syresensorerna eller eventuella fel i bilens avgassystem.

Om du kör till en mekanikerverkstad kan de inspektera din bil och ta reda på anledningen till att kontrollampan lyser.

Andra tecken på att du behöver byta ut din bils O2-sensorer inkluderar:

  • Feltändande tändstift.
  • Det är ingen bra idé att vara sysslolös.
  • Fordonet avger höga nivåer av gas.
  • En ökning av bränsleförbrukningen per mil.
  • Ditt fordon har tillryggalagt över 60 000 miles.

Helst spelar byte av dina syresensorer en avgörande roll för att minska mängden bränsle som din bil förbrukar med minst 40 %.

Om ditt fordon misslyckas med ett utsläppstest är det troligt att o2-sensorn måste bytas ut omedelbart. De flesta fordon har problem med sina avgassystem på grund av en felaktig syresensor.

De flesta fordon kommer med en utsläppsgaranti som kan avgöra när du sannolikt kommer att byta ut ditt fordons syresensor. Men i de flesta fall kommer syrgassensorerna att hålla längre än garantin.

Tillverkare rekommenderar att uppvärmda syresensorer, som användes på 1980- eller 1990-talet, byts ut efter att ha kört minst 60 000 miles. Om du kör i ett modernt fordon bör du byta ut O2-sensorerna efter att ha tillryggalagt minst 100 000 miles.

Sanningen är att om du underhåller ditt fordons motor väl kan syresensorerna hålla hela fordonets livstid. Det vill säga, du kan tillryggalägga över 250 000 miles innan du byter ut syresensorerna.

När din bil åldras, blir dina syresensorer också det. Syresensorer försämras med tiden, beroende på hur du använder bränsle och hur du underhåller din fordonsmotor.

Nedbrytningen av syresensorer orsakas av svavel, ett grundämne som finns i råolja. Därför bör du välja bränsle med låg svavelkoncentration när du tankar din bil. Bränslets svavelhalt kommer direkt att påverka syresensorernas förväntade livslängd.

Hur Man Testar Syresensorer

Slutsats

Bank 1 vs Bank 2 O2-sensor. Det kan vara förvirrande om du inte är bekant med motorlayouter. Bank 1 hänvisar helt enkelt till den sida av en motor där cylinder 1 är placerad.

Så, i fallet med en V8-motor, är Bank 1 Sensor 1 O2-sensorn närmast motorn som är på samma sida av fordonet som cylindrarna 1, 3, 5 och 7. Bank 1 Sensor 2 är placerad på samma sida som motorn, men det är den som är längst bort från motorn. Bank 2 Sensor 1 är O2-sensorn som är längst bort från motorn och på samma sida av fordonet som cylindrarna 2, 4, 6 och 8. Bank 2 Sensor 2 är på samma sida, men det är den O2-sensor som är längst bort från motorn.