Chrysler 300 Bolt Mönster

Chrysler 300 är en medelstor halvlyxbil. I den här artikeln kommer vi att gå igenom allt du behöver veta för att kunna välja rätt däck eller fälgar till din Chrysler 300. Specifikt kommer vi att förklara Chrysler 300 bultmönstret, hur och hur de varierar från modell till modell.

Den goda nyheten är att alla Chrysler 300-generationer använder samma 512 cm (5×115 mm) bultmönster och har ett mitthål på 7 cm (71,5 mm). Chrysler 762 cm har 5 muttrar med gängstorlek M14 x 1,5. Dessa bultar måste dras ned till 39,6 m lbs.

Detta är dock bara en liten del av vad du bör veta. Om du planerar att göra något seriöst hjul- eller däckarbete på ditt fordon, måste du veta mycket mer än Chrysler 300-bultmönstret. Vi kommer att förklara hur man drar åt muttrarna och vad mitthålet är. Vi kommer att förklara vilka muttrar som finns tillgängliga och kommer att diskutera den specifika däckstorleken för varje motortyp.

Chrysler 300 Bolt Mönster

Chrysler 300 är en populär bil. Den har ett slags Bently-utseende. Faktum är att många som köper dessa bilar köper dem av den anledningen. Den eleganta formen är verkligen tilltalande.

Detta är inte fallet för de flesta fordon, men eftersom Chrysler 300 är relativt ny och inte har fått så många förändringar använder de alla samma bultmönster.

Chrysler 300 Hjulmonteringsinstruktioner

Det är viktigt att notera att nedanstående specifikationer är desamma för alla Chrysler 300-fordon inom en given generation. Detta innebär att bultmönster, antal och vridmomentspecifikationer för olika modeller är desamma över generationer.

5 X 4,5 Bultmönster Vridmomentsekvens

Detta är den korrekta sekvensen av 54,5 bultmönster 1, 3, 5, 2 och 4 .

5 X 4,5 bultmönster vridmomentsekvens

2004 2010

Din Chrysler 300 kan ha en 2,7L, 3,6L V6 eller 225/60R18 motor. Fälgstorlekar för detta fordon är 7Jx17 ET22 eller 7,5Jx18 ET24.

AWD Chrysler 300 med antingen 3,5L eller 5,7L V6-motorer använder en däckstorlek 225/60R18 och en ET55 fälgstorlek 7,5Jx18 ET55.

En Chrysler 300 med 5,7L V8-motorn kommer att använda en däckstorlek på antingen 225/60R18 eller 245/45ZR20. Denna Chrysler 300-version använder en fälgstorlek som är 7,5Jx18 ET24 eller 8Jx20ET24.

Om du har en Chrysler 300 SRT8, så har den en massiv 6,1L V8-motor. Denna superavancerade version av Chrysler 300 har en däckstorlek på 245/45ZR20 och en fälgstorlek på 9Jx20 ET25.5.

2011 2014

För Chrysler 300 AWD-modeller utrustade med 3,6L V6-motorn använder en däckstorlek på

För den här generationen använder RWD Chrysler 300 3,6L V6. Den har 215/65R17-däck eller 225/60R18-däck och en 7Jx17 ET22-fälg eller 7,5Jx18ET24-fälg.

Chrysler 300 sedaner som använder 5,7L V8-motorn har en däckstorlek på 225/60R18 eller 245/45R20. Denna modell har en fälgstorlek på 7,5Jx18 ET24 och 8Jx20ET24.

En Chrysler 300 SRT8 med 6.4L V8-motorn använder en däckstorlek 245/45ZR20 och en fälgstorlek 9Jx20 ET25.5.

2015 2022

Om du har en generation AWD har Chrysler 300 med en 3,6L V6-motor en däckstorlek på

RWD Chrysler 300, som har samma 3,6L V6-motor som RWD Chrysler 300, använder 215/65R17 respektive 225/60R18 däck och 245/45R20. Fälgstorlekar för denna modell är 7Jx17 ET22, 7,5Jx18 ET24 eller 8Jx20 ET24.

Om din Chrysler 300 har en 5,7L V8-motor, använder den en däckstorlek på 225/60R18 eller 245/45R20 och fälgstorlek på 7,5Jx18 ET24 eller 8Jx20 ET24.

Chrysler 300 Bultmönster åtdragning

Alla Chrysler 300 sedaner har samma antal muttrar: 5. Var och en av dessa muttrar måste dras åt till ett specifikt vridmoment och måste säkras på ett specifikt sätt. Denna information är obligatorisk för varje bil. Vi har lagt den här för din bekvämlighet.

OBS: Du bör dra åt bultarna i kors och tvärs.

Det bästa sättet att göra det är att först dra åt alla muttrar för hand med en vanlig skiftnyckel. Efter det kan du dra åt varje klackmutter till dess rekommenderade vridmomentnivå. Återigen, se till att göra detta i ett kors och tvärs mönster.

Ditt hjul kanske inte är korrekt inriktat om du drar åt muttrarna på ett radiellt sätt (en efter en). Detta kan leda till vibrationer under körning och kan till och med skada vissa delar av fordonet.

En av de viktigaste sakerna du kan göra är att kontrollera dina muttrar efter körning. En bra sak för dig att göra är att dra åt alla dina muttrar till deras exakta specifikationer och sedan köra din bil i 30 miles. Använd sedan en momentnyckel för att kontrollera muttrarna.

Om någon av dem är lösa, dra åt dem igen och gör samma test en gång till. Om dina muttrar inte är åtdragna efter detta är det inga goda nyheter. Detta är ett tecken på att fälgen har blivit skadad och det är dags att byta ut den.

Varför är Roterande Däck Viktigt?

Hjul är inte perfekt monterade på fordon. Vi kan bara göra vårt bästa för att få det rätt. På grund av det och andra saker med en lätt fördelning, slits inte däcken jämnt.

Så det är en bra praxis att rotera dina däck. Detta gör att många undrar hur ofta roterar du däcken? Detta kan variera från fordon till fordon, och det kan till och med variera från körstil till körstil. Det rekommenderas att du roterar dina däck en gång var 7500 mil.

Slutsats

Varje gång du har problem med din bil och måste leta upp något som Chrysler 300-bultmönstret, betyder det vanligtvis att något är fel med ditt fordon och ingen vill behöva ta itu med det. Vi tar oss tid att göra dessa artiklar så att det är så enkelt som möjligt när det är dags att hantera huvudvärk.

De flesta bilar har massor av olika figurer att hänga med, men i Chrysler 300:s fall använder alla modeller och generationer samma bultmönster på 512 cm (5×115 mm) och har ett mitthål på 7 cm (71,5 mm). Så, som du kan förvänta dig, använder alla Chrysler 762 cm 5 muttrar med samma M14 x 1,5 gängstorlek. Alla Chrysler 300-klackmuttrar måste dras ned till 39,6 m lbs.