Varför Använder 18-hjulingar Trumbromsar? Skäl

Varför Använder 18-hjulingar Trumbromsar?

Trumbromsar är utmärkande i sin stil jämfört med skivbromsar. De är en äldre stil som först dök upp 1902. Nuförtiden finns de vanligtvis enbart i tunga fordon som semi-lastbilar. Har du tänkt på Varför använder 18-hjulingar trumbromsar ?

Skivbromsar används på mindre fordon, som bilar och stadsjeepar. Bromsskivor har en större bromskraft än trumbromsar. Det uppskattas att skivbromsar är mellan tjugo och fyrtio procent enklare när det gäller att stoppa ett fordon.

Trumbromsar är cylindriska och därav namnet. Skillnaden är dock att bromsbackarna är på inuti trumman och de trycker utåt för att ge friktion. Denna friktion används för att sakta ner fordonet. detta kan vara utmärkande för semi-trucks i modern tid, och det finns många anledningar till att de inte behöver röra bromsskivorna.

Trumbromsar: Varför Använder 18-hjulingar Dem? ?

Du kanske frågar varför 18-hjulingar använder trumbromsar. Detta var för mer än 100 år sedan när de kunde förhindra sig själva från att skadas. Det finns dock några utmärkta skäl för semi-lastbilar att använda trumbromsar i motsats till skivbromsar. Trots att skivbromsar har högre stoppkraft, finns det vissa välsignelser som trumbromsar har över dem.

Den första är att de är billigare och lättare att tillverka. Trumbromsar är extremt hållbara och tål mycket tryck. Det är därför en bra idé att dra fördel av de billigare alternativen. Trumbromsar har också en klar fördel jämfört med skivbromsar genom att de är lättare. Otroligt nog är trumbromsar lättare än äldre stilar.

I ett fordon som redan är utomordentligt seriöst är det viktigt att spara så mycket vikt som möjligt. Trumbromsar är ett utmärkt sätt att minska semi-truckens vikt. Trumbromsar är också starkare. Kraftiga bromsar är viktiga eftersom lastbilar kan vara farliga och belasta bromsarna mycket.

Trumbromsar Och Luftbromsar I En Semi-lastbil?

Trumbromsar för semitruckar använder tryckluft för att trycka in skorna i trumman. Denna friktion hjälper till att sakta ner semi-trucken. En semi-trucks motor behöver en motormonterad kompressor för att driva sina luftbromsar. Kompressorn skjuter ut högtrycksluft i bromsledningen som aktiverar bromsarna. Luftbromsar är användbara i semi-lastbilar eftersom de är rikliga och starkare än hydrauliska bromsar. Detta gör det enkelt att fästa bromsar på flera släp bakom en traktor.

En luftbroms är också mer pålitlig än hydrauliska bromsar. De kommer fortfarande att fungera även om en av bromsledningarna läcker. En luftbroms är dessutom betydligt billigare och lättare att hänga med. Du har den bästa kombinationen för underhåll av semi-lastbilsbromssystem när du kombinerar det med trumbromsar.

Hur Många Bromstrummor Har Semitruckar?

Semilastbilar är vanligtvis lastade med mycket last. Detta innebär att de kan stanna snabbt och har gott om stoppkraft. Semilastbilar har bromsar på varje axel. den typiska 18-hjulingen har fem axlar, vilket innebär sina tio bromsar totalt.

Det beror dock på hur många släp den drar. Traktorn har bara två axlar och därför dess fyra trumbromsar. Ytterligare bromsar kan fästas på släpvagnar som är kopplade via flygbolag till traktorns broms. Alla bromsar kan sedan manövreras i set med tryckluft.

Hur Fungerar Trumbromsar?

Trumbromsar fungerar på annat sätt än skivbromsarna som vi hittar på våra vardagliga landsvägsbilar. De är också mycket distinkta i design. Trumbromsar består av en sluten cylindrisk. Namnet trumbromsar återkommer från denna stil eftersom den liknar en trumma.

Trumman rymmer bromsbackarna. Å andra sidan, på bromsskivor, finns skorna ofta inom klämmorna som håller fast bromsskivan. När bromspedalen trycks ned släpps tryckluft ut i bromsledningarna.

Luften trycker bromsbackarna utåt mot trumman. Fordonet saktar ner på grund av friktion som skapas av att skorna trycker mot trumman. Med bromsskivor används hydrauliskt tryck för att klämma fast bromsbackarna på skivan, vilket orsakar friktion som saktar ner den.

Fördelarna Med Trumbromsar

Trots att den stöds av en mycket äldre stil, finns det många fördelar med att utnyttja trumbromsar på en semi-truck. Trumbromsar finns inte ofta på trendiga bilar men de är mycket vanliga på semi-lastbilar.

Slutsats

Trumbromsar erbjuder många fördelar. Detta är allt vi vet om trumbromsar. ? När trumbromsar fungerar för utmattande producerar de en enorm mängd värme. Trumman kommer att expandera på grund av värme, vilket gör bromsarna mindre effektiva. Regelbunden parning och utbyte av trumbromsarna och därför bromsbackarna kommer också att bidra till att förlänga deras livslängd.

Vanliga Frågor

Varför Används Inte Skivbromsar I Lastbilar?

Vi vill inte använda en disk, vilket är en annan anledning till att vi inte ofta använder den. Om vi är tillräckligt hårda har vi tillräckligt med bromskraft för att använda trummor för att låsa upp 18 hjul. Det begränsande problemet för oss att stanna är sladd och även gummit som inte nitar vägen. ytterligare kraftfulla bromsar kommer inte att underlätta för vem som stannar tidigare eftersom de inte underlättar däckens grepp högre.

Är Trumbromsar Tyngre än Skivor?

Trumbromsar har några stora stilfel: de överhettas för snabbt, tar längre tid att torka av och är i allmänhet tyngre än skivbromsar. Skivbromsar kan inte användas som bromsar eftersom de expanderar och drar ihop sig när de är varma.

Har Trumbromsar Rotorer?

Det finns två typer av bromsar: skiva och trumma. Skivbromsen, även känd som en rotor eller skiva, är en enhet som snurrar med dina hjul. För att förhindra att dina hjul, bromsbelägg, som är placerade i bromsoket, tryck mot rotorn för att förhindra att den svänger. Trumbromsar låter trumman snurra med hjulen.

Våra Bakre Skivbromsar Prissätter Det?

Vissa trendiga fordon går fortfarande med trumbromsar på bakhjulen. Bakre trumbromsar är billigare att leverera än skivbromsar, och eftersom ett fordons främre bromsar verkligen gör sjuttio procent av arbetet, kan bakbromsens prestanda offras för priset.