Vanliga Symtom På En Dålig Start- Och Startmagnet

Vanliga Symtom På En Dålig Start- Och Startmagnet

Den här artikeln kommer att förklara de vanligaste symtomen på en dålig startmotor eller startsolenoid . Vanliga symtom inkluderar: bilen startar inte, batteriet håller inte en laddning så länge som det brukade, motorn går långsamt eller inte alls.

Startmagneten, en liten cylindrisk komponent som överför ström från startmotorn till batteriet, är liten. När du vrider på tändningsnyckeln aktiveras den. När den får ström slutför den en krets som tillåter ström att flyta från batteriet till startmotorn. Om någon av dessa delar börjar fungera kan det orsaka mycket frustrerande problem.

Vad är En Förrätt?

Startmotorn är en liten batteridriven enhet som får din bil igång inne i motorrummet på de flesta bilar idag. Det elektroniska systemet har ersatt det så att du kan starta din bil på distans. Detta gör att du slipper olägenheter för andra som kan behöva ditt fordon senare i rusningstrafiken.

Vanliga Symtom På En Dålig Förrätt

Detta är tecknen på att en startmotor inte fungerar som den ska. Dessa symtom är indikatorer på att din startmotor kan vara defekt. Du bör ta in ditt fordon för diagnostiskt test för att bekräfta. Dessa är de värsta symptomen på en nybörjare .

  1. Något låter avstängt
  2. Bilen startar inte
  3. Du har ljus men ingen åtgärd
  4. Batteriproblem
  5. Motorn går inte igång
  6. Bilrök släcks
  7. Oljan har blötlagt förrätten

Låt oss diskutera dem.

Lite Ljud Av

Ett av de vanligaste symtomen på en åldrande startmotor är ett klickljud när du slår på nyckeln eller trycker på start. Men det kan gå obemärkt förbi utan något ljud alls; klick-klack kanske knappt märks genom nedrullade fönster eller, mer troligt än inte för äldre bilar med bullriga starter, hör du också surrande och malande. Hur som helst, en startmotor som långsamt dör kommer att visa en hörbar varning innan den slutligen ger ut.

Bilen Startar Inte

Den kommer inte att veva eller veva men den startar inte. Vanliga symtom på en dålig starter inkluderar att bilen inte startar, långsam motorstart och svag batteriprestanda totalt sett.

Du Har Ljus Men Ingen åtgärd

Det är ett problem med startmotorn om du försöker starta den och bara får lampor på din instrumentbräda men ingen ström går in i motorn. Detta kan också indikera att startmagneten kan vara defekt.

Batteriproblem

Ett tecken på att din startmotor håller på att dö är dålig batteritid; om du märker att du måste byta batteri oftare än tidigare, kan det tyda på ett startproblem.

Motorn Vevar Inte

Vägassistans är tillgänglig om du har problem med att starta din bil eller har ont om bensin. De kommer att diagnostisera problemet och hjälpa dig att komma igång. Om det behövs kan de ge en kickstart.

Rök Ut Ur Bilen

Startmotorn är hjärtat i en bils elektriska system och kan överhettas när du desperat försöker starta den. Detta kan öka risken för kortslutning eller trasig säkring, vilket kan leda till rök från denna del många gånger.

Om det finns några indikatorer alls som tyder på en överhettad motor (som gnistor), vrid inte hårdare på de tangenterna eftersom det kan göra saken värre istället; ring räddningstjänsten omedelbart innan något annat händer!

Oljan Har Blötlagt Förrätten

Om du har problem med din startmotor, se först till att kolla efter oljeläckor. Om det finns en oljeläcka under motorhuven eller i Champions motorrum, men inga tecken som tyder på var den kom ifrån (läckande uttag), bör du rådfråga en professionell innan du lägger för mycket pengar på att laga något som kanske inte är trasigt.

Vad Orsakar Startproblem?

Följande är orsakerna till startproblem:

  1. Kontakter nära eller vid startenheten kan ha lösa ledningar och/eller korrosion
  2. Smutsiga batteripoler som kan orsaka kortslutning i elektriska system (t.ex. lampor som inte släcks när de ska)
  3. Med tiden kan korrosion från olja och andra vätskor göra att mattor blir mindre hållbara. Observera också att eftersom dessa typer av spill vanligtvis är obemärkta förrän efter ett tag på grund av deras smygande natur, har många människor slutat med att köpa nya mattor av just denna anledning.
  4. Din bils startmotor rostar eftersom den har utsatts för vatten, fukt och andra element under lång tid.
  5. Batteriet kan ha en defekt i sin design eller vara i slutet av sin förväntade livslängd.
  6. Dåliga starter är kända för att dra igång motorn men inte vända eller fånga.
  7. Ett igensatt bränslefilter, som hindrar bensinen från att färdas från tanken till motorn, kan misstas som ett startproblem.

Vad är En Startmagnet?

En startsolenoid är en typ av elektromagnet som används för att skapa ett magnetfält och aktivera fordonets startmotor. Startsolenoiden tar 12-14 volt elektricitet och omvandlar den till en elektromagnetisk puls med cirka 8 500 ampere vid cirka 30 mikrosekunder. Den elektromagnetiska pulsen används för att dra igång motorn för att starta.

Dessa startmagneter är ofta monterade som en del av bränslepumpsenheter, eller som komponenter i tändsystem. De är placerade nära platsen där tändstiften placeras mot lågspänningsterminaler på tändstiftet. Efter att vevningen har uppnåtts överförs strömmen från startmagneten till spolen och de samverkar genom fordonets startfunktioner.

Symtom På Dålig Startmagnet

Startmagneten är en mycket viktig komponent i din bils tändnings- och startsystem. Den har två primära funktioner: att leverera hög ström från bilens batteri, som fungerar som en o-brytare för att slå på startmotorer på din bil, att mekaniskt driva pinjongdrev mot deras bakre svänghjul genom att använda elektromagnetiska krafter som genereras genom spänning.

Om du misstänker att det är något fel på delen, till exempel dålig ledning eller skadad magnet, kan dessa symtom tyda på att jag kan ha ett annat problem. Det kan också få mig att fundera på om mina starter faktiskt misslyckas. Följande är de dåliga startmagnetens symtom :

  1. När du vrider på tändningsnyckeln uppstår en följd av klickningar och slipningar
  2. Efter att ha kopplat ur tändningsnyckeln eller -knappen fortsätter startmotorn att rotera
  3. Intermittent startmotordrift
  4. Startsolenoid avger ett klickljud, men startmotorn roterar inte

Låt oss förklara dem.

Successiva Klickningar Och Slipningar När Du Vrider På Tändningsnyckeln

Fordonets startmotor kan fungera felaktigt eller slitas ut, vilket kommer att orsaka malande under veving och klickande ljud. Detta beror på att den inte får tillräckligt med ström från dina batterier för att fungera smidigt utan svetskontakter på dess magnetventilenhet (och om du också har lösa anslutningar).

Startmotorn är en nyckelkomponent i din bil som får sin kraft från en elektrisk ström. Detta flöde kan stanna eller fluktuera kraftigt och orsaka motorproblem, särskilt när det är nödvändigt att starta omedelbart.

Om det inte kommer någon juice in i enheten men ändå kommer ut mycket (du vet vad jag menar), kan alla möjliga dåliga saker hända, som malljud under start, vilket indikerar ett problem med svetsade kontakter på deras magnetventilskaft där de möts mot metallhusskal.

Startmotorn Fortsätter Att Rotera Efter Att Tändningsnyckeln Eller -knappen Har Kopplats Ur

När en solenoid utsätts för den progressiva värmen av hög ström, smälter dess ytor och maskar ihop. Resultatet är en elastisk returfjäder som inte har tillräcklig styrka eller förmåga att koppla bort motorn från motorn. Detta kan göra att kontakterna blir spröda. Efter att ha kopplat ur tändningsnyckeln fortsätter startmotorn att rotera. Fordonet kan starta kort, sedan stanna eller göra flera klick när det försöker starta.

Föreställ dig att startsolenoiden fortsätter att koppla in även efter att tändningen har stängts av. I så fall kan det orsakas av ett antal faktorer som högt motstånd i solenoidernas spolelindningar, en kortslutning i ledningsnätet eller korrosion vid batteripolerna. Dessa faktorer kan alla förhindra att solenoiden släpper startmotorn när den väl har aktiverats.

Intermittent Startmotordrift

Föreställ dig att din startmotor inte går runt. Det kan bero på korroderade batteripoler eller en trasig tändningslås.

Startsolenoid Avger Ett Klickande Ljud, Men Startmotorn Roterar Inte

Om du hör ett tydligt klick när du vrider på tändningen, men inget annat händer, kan detta vara ett tecken på att något är fel. Detta kan betyda en eller flera saker: antingen är det något fel med en trasig anslutning som smutsiga ledningar; korrosion på plintarna inuti kan ha orsakat kortslutning av kretsar vilket gör att tändningen inte fungerar.

Eller så orsakar elektriska störningar från höga spänningar från elledningar nedåtriktade spänningstoppar genom spolkablar som leder till solenoid-spoleanslutningar under atmosfären nära marknivå. Dessa anslutningar möter metallhölje och förhindrar jordade startmotorer att rotera.

Klickljudet du hör är solenoiden som försöker aktivera men inte får tillräckligt med ström på grund av en dålig anslutning eller ett urladdat batteri. Det klickljud eller surrande du hör när du vrider på tändningsnyckeln kan tyda på att din startmotor inte fungerar som den ska. Det är dock oftast inte problemet.

Vad Orsakar Problem Med Prematur Startmagnet?

Slitaget på din startsolenoid beror vanligtvis på olika faktorer som smuts, vatten eller till och med löv. Det finns några orsaker som kan påskynda denna process, och vi kommer att diskutera dem nedan.

  1. Eftersom de används oftare än andra typer, tenderar startbatterier att tappa laddningen snabbare. Startmotorn upplever högre belastningar jämfört med generatorer av permanentmagnettyp (PMG), så den har kortare tid mellan användningarna vilket förkortar livslängden avsevärt.
  2. Regelbundet underhåll är viktigt för att förhindra skador och slitage på grund av den höga strömstyrkan som produceras av din startmotor, som kan orsaka mer skada än nytta om den inte sköts ordentligt.
  3. Värme är också en av startsolenoidernas största fiender, så se till att hålla ditt motorrum rent och välventilerat.
  4. Ansamlad smuts, damm eller löv kan hindra din startmagnet från att fungera korrekt, så det är viktigt att rengöra den regelbundet.
  5. Din startmagnet kan också skadas av spänningsspikar orsakade av elektriska störningar.
  6. Om din startmagnet inte fungerar korrekt bör du först kontrollera dina kablar. Det finns två huvudorsaker till detta problem: Snabb och/eller dålig installation av fordonsdelar kan leda direkt till en elektrisk kortslutning i sådana fall där det kan finnas lösa ledningar eller felaktigt anslutna terminaler mellan terminaler på vissa komponenter som driver upp olika aspekter inuti vår fordon när det börjar röra sig igen efter att ha stängts av vid stoppljus etc.
  7. Fukt kan tränga in i din bils startmotor och påverka de elektriska kontakterna genom att orsaka korrosion, vilket minskar konduktiviteten. Du kommer så småningom att höra ett klickljud när du slår på bilens tändning, men fordonet startar inte på grund av otillräcklig kraftöverföring genom korroderade terminaler.
  8. Du känner till känslan av att inte kunna rotera en bult eller mutter när du drar åt den för mycket. Både utvändigt och invändigt kan du orsaka skada. Detta är sant för förrätten också! Det är därför vi inte bör dra åt våra verktyg vid höga vridmomentnivåer. Det kan orsaka skador på verktyget eller ännu värre, bränder.

Hur Felsöker Du Ett Startproblem?

Här är steg-för-steg-guiden om hur du åtgärdar en dålig startare.

  1. Ta en titt under huven
  2. Tryck på startknappen
  3. Justera transmissionen
  4. Kontrollera bränslemätaren
  5. Verifiera batterikablarna och terminaländarna
  6. Kontrollera Startrelä
  7. Kontrollera startmotorn
  8. Kontrollera startmagneten

Låt oss förklara för dem hur man fixar dåliga starter och startsolenoider.

Titta Under Huven

Kontrollera kablarna och batteriet om din startmotor inte fungerar som den ska. Du kan ha ett svagt eller dött batteri som gör att din bil inte välter. Använd en digital multimeter för att kontrollera spänningen på dina batterier. Om den är lägre än 12,0 V eller så måste du ladda den eller byta ut batteriet.

Tryck På Starter

Tänk om du bara kunde knacka på sidan av din bil. Vissa elektriska komponenter kräver ett lätt tryck för att fungera korrekt. Om du upplever problem med urladdat batteri eller tröghet, ge dessa tips ett försök! Försök att lätt vidröra någon del med ett hårt föremål som trä genom att upprepade gånger trycka ner något tills ingen elektricitet längre rinner genom fingrarna, släpp sedan snabbt innan du upprepar processen.

Ändra överföringen

Jag glömmer alltid att min bil står i parken när jag kliver bort från den. De där stunderna när du tror att överföringen kommer att fortsätta att köra men sedan inser att den inte kommer att starta? Om detta någonsin händer och det inte finns något som blockerar dess väg (dvs. om någon inte kom ut), försök starta med neutral istället för körning eller backning!

Kontrollera Bränslemätaren

Det räcker inte med att bara kolla din bränslemätare. Är din bensintank full? Om det är det, är det en bra anledning att inte starta din bil!

Kontrollera Batterikablarna Och Terminaländarna

Du kan dra åt lösa terminaländar som inte ansluter bra. Du kan också prova att rengöra batteripolerna och kabeländarna med en stålborste för att ta bort eventuell korrosion.

Kontrollera Startrelä

Om det är ett mekaniskt problem med din startmagnet kan du vanligtvis höra ett högt klickljud när du försöker starta din bil. Du kan också hitta att reläbrytaren har fastnat. För att testa om detta händer, spraya lite smörjmedel på de rörliga delarna.

Kontrollera Startmotorn

Om själva startmotorn är defekt kommer den vanligtvis att göra ett malande ljud när du försöker starta din bil. Om detta händer är det nödvändigt att byta ut startmotorn.

Kontrollera Startmagneten

Om problemet är med startmagneten kan du höra ett högt surrande ljud när du försöker starta bilen. I det här fallet måste din startmagnet bytas ut.

Slutsats

Den här artikeln har allt du behöver veta om startsolanoider. Det är dags att skaffa en ny startmagnet om din bil har något av dessa symtom. För mer information kan du besöka vår blogg ofta för säkerhetstips och uppdateringar om bilteknik.

Kom ihåg att när du är osäker, ta med den till oss så att vi kan diagnostisera vad som kan vara fel med ditt startsystem. Detta avslutar vår diskussion om de vanligaste symtomen på en dålig start- och startmagnet.

Vanliga Frågor

Hur Kan Du Se Om Din Solenoid Eller Startmotor är Dålig?

Solenoider är oftast gjorda av koppar eller stål, så de kommer att rosta under kraftiga fuktförhållanden. Detta gör att ledningskontakten går sönder. Det vanligaste felet för startare är dåliga lager, som kan bytas ut utan att börja om från början. Att börja om från början skulle innebära att byta ut startspolen och båda borstarna också, vilket ger en dyrare reparationsräkning än att bara byta ut lagerenheten på gammalt startmotorhus.

Hur Vet Jag Om Min Startrelämagnet är Dålig?

Det finns olika tecken som kan peka på om det förmodligen är dåligt, men du bör gå vidare och byta ut det oavsett. De vanligaste tecknen på att din startreläsolenoid kan vara dålig inkluderar klickande ljud när den slås på och av, att inte hålla mottrycket när det aktiveras även om det fungerar korrekt; annars, även om den intermittent agerar som om den har fastnat, vilket betyder att den kommer att behöva frekventa reparationer som att spraya med smörjmedel.

Om Min Startmagnet är Dålig, Kan Jag Reparera Den?

Det är vanligtvis inte kostnadseffektivt att byta ut en startmagnet. Det är bäst att köpa en ny startmotorenhet om du behöver byta ut solenoiden.

Kan En Dålig Startmagnet Fortfarande Fungera?

Det kommer fortfarande att klicka, men en dålig startmagnet kan få en bil att tända fel och stanna. Klickljudet är solenoiden för utgång för att rotera motorns svänghjul eller dess vibrationsdämpare. Denna solenoid är också känd som högenergisolenoiden, eftersom den använder mer elektricitet för att fungera än andra tändspolar (COP).