Vad är En DME-kontrollmodul?

DME är Digital Motronic Electronics. Eller, faktiskt, Digital Motronic Elektronik på tyska. Det kallas även ECU som står för Engine Control Unit eller Electronic Control Unit. Många vet inte så mycket om DME, så de frågar vad är en DME-kontrollmodul?

Varför Och Hur Utvecklades DME?

De första Porscharna från det fruktansvärt sena 40-talet till det första 70-talet använde förgasare och distributörer för sin motorstyrning, och det fungerade bra tills vi ville ha högre utsläppskontroller, vilket tvingade tillverkarna, såväl som Porsche, att utveckla ett mekaniskt system. För att reglera mängden bränsle som motorn skulle ta emot krävdes en dataprocessor med associerad examen för att kontrollera tidpunkten när spridarna öppnades.

Dessa system var mycket mer exakta. Förhållande och prestanda förbättrades dramatiskt, medan utsläppen minskade dramatiskt. D-Jetronic var den första Porsches motorstyrningsdator. De styrdes av motorns vakuum. 1972 introducerades D-Jetronic. Den har 2,4 gånger så stor kapacitet som 911T.

Vakuumet var inte särskilt ekonomiskt. Därför utvecklades den gamla mästaren till Digital Motronic Electronic Science (DME), som fortfarande används idag men mycket mer förfinad än sina föregångare. Dessa system var mycket mer exakta. Systemet kunde öka gasens körsträcka och prestanda, samtidigt som utsläppen minskade.

Digital Motor Electronics (DME)

Digital Motor Electronics (DME), ett mikrochipbaserat system som styr olika funktioner i en bils tändning, mekaniska system, O-detektion och andra tillbehör, är en mikrochipbaserad teknik. DME ger information till en associerad grad ombord på pc. Den använder associerad visningsteknik för att visa dig information som genomsnittlig bränsleförbrukning, körsträcka, bränsle i tanken och utomhustemperatur.

Inom fordonsbranschen observeras DME vanligtvis på grund av Engine Management Unit (ECU) , under rubriken Electronic Engine Management Systems.

DME fungerar genom att ofta observera sådana faktorer som motortemperatur, hastighet, insugningsflöde av luft, avgassammansättning och till och med höjd. DME kommer att finjustera motorn många gånger i sekunden för att ge maximal prestanda och styrka. DME inkluderar ett felsäkert program i händelse av säkra elektriska fel. Inbyggd diagnostik (OBD ) finns i aktuella DME-versioner.

I kärnan av en DME finns det flera mikroprocessorer, och under en trendig Porsche kör de nästan tjugo miljoner riktningar per sekund (20 MIPS). Mikroprocessorer har till och med ett namn för att vara utomordentligt pålitliga. De är designade för att hålla i minst 150 000 timmar. En bil, som jämförelse, förutspås överleva omkring 4 000 timmars användning.

ECU:er kan vara mycket komplicerade datorsystem. De kan vara extremt dyra och står för det maximala beloppet av eller ytterligare att byta. Lyckligtvis kan flera misslyckade ECU:er repareras snabbt och överkomligt av ett par extremt specialiserade reparationsanläggningar runt om i landet.

Två Stora Uppgifter Som DME Utför

  • Det är viktigt att injicera rätt mängd bränsle
  • Rätt gnista i rätt ögonblick. Så för att detta ska hända behöver systemet information om motorns nuvarande tillstånd.

DME kan spåra många sensorer, men varje system måste förstå tre saker.

  • Hur mycket luft kommer tillbaka in i motorn?
  • Vilken position har din gasreglage?
  • Hur snabbt går motorn?

DME använder en bränslekarta för att bestämma den tid varje bekvämlighet ska förbli öppen för varje cykel av bränsleinsprutning. O-detektorn används för att mäta mängden O i avgaserna. Den är placerad i avgassamlaren. Detta verktyg används för att justera bekvämlighetspulsbredden under delgasdrift. Varje cylinder justeras för att uppnå högsta driftstyrka under nästan alla förhållanden.

DME kommer att konfigurera om sig själv i händelse av ett elektriskt fel för att undvika problemet. Det kommer också att diagnostisera problemet snabbt och ekonomiskt.

Du kan också höra metoden för att flasha en DME som anges som Chip eller Chipping, och det är ett resultat av att de primära generationerna av DME använder ROM -chips (Read Only Memory) som kanske inte är omprogrammerade. Flera tuners i dessa dagar borde fortfarande öppna DMEs väska och ta bort re-flash och löda om den fysiska kicken i Porsche-modeller fram till 2001.

Vissa mycket speciella tuners idag har progressiv datorhårdvara och datorkoder som kan skanna och programmera om din bils ECU. Allt görs genom DME:s befintliga 88-stiftsinstrumentalitet, även på den primära generationen 986 (Boxster) och 996 (Carrera). ECU-standardisering för första halvåret kommer att kosta runt för en samtida, cool Porsche. ECU-blinkning kan tillhandahållas för så lite som 0,5!

Sätt Att Skapa En HP På Porsche

Låt oss gå tillbaka till hur man gör mycket hästkrafter på din Porsche. Porsche vet inte alltid var fordonet kan hittas. Under dessa förhållanden kommer den inte att köras. Så de ställer in motorn med hjälp av ECU-kartorna. Detta möjliggör många ogynnsamma körförhållanden som offer, lågkolvätebränsle, körning på höga höjder eller under mycket populära närtemperaturer.

Men du kommer att minska parametrarna dramatiskt genom att få din ECU omprogrammerad till de förhållanden du kommer att köra under, såsom Street, Spirited Driving, AXE, Track, full-blown athletics, etc.

  • Om du bara använder 93 oktanig bensin kommer ECU ofta att programmeras om.
  • Om du har installerat eftermarknadens insugs- och/eller avgassystem, är ECU ofta omprogrammerad för det.
  • Om du har förbättrat storleken på gasspjällskroppen är ECU ofta omprogrammerad för det.
  • ECU:n kan programmeras om för att öka varvtalsbegränsaren om du vill.

Slutsats

Det är en anledning. Det hjälper dig att få en bättre förståelse. Jag vet att det hjälpte Maine. Det finns många svar som kommer att delas med dig. Nu har du all kunskap om vad är en DME-kontrollmodul?

Vanliga Frågor

Vad är DME I En Mini-Coopers Mini-Cooper-modell?

Roliga bilar blir familjemedlemmar med tiden, och MINI-märkta modellerna är också möjliga att mana till ett smeknamn under hela innehavet.

Är ECU Och BCM Samma Sak?

ECU kan användas för att referera till allt som drivs av en PC. Det står för Electronic Management Unit. Inom fordonsindustrin används förvaltningsenheten som en generisk term för alla konstitutionella system som kontrollerar flera elektriska alternativ i en mycket bilindustri. Den innehåller alltid Body Management Module (BCM).

Hur Kontrollerar Du En BMW DME.

Steg 1: Skicka din nuvarande BMW DME. Steg 2: Vi kontrollerar din BMW DME. Vi kommer att inspektera din DME och om det inte finns några problem kommer vi till dig.
Steg 3: Vi ger dig en offert på en DME-ersättning om din DME är defekt.
Steg 4: När vi väl har testat eller reparerat din DME kommer du bara att kunna montera om din DME på fordonet.

Vad är Ett DME-relä?

Det digitala motorelektronikreläet ser inte ut som två reläer kombinerade i en låda. Den har 2 spolar och 2 switchar. Dess välbekanta hantering av den switchade strömkretsen för DME-modul, bränsleinsprutare och bränslepump.

Finns Det En ECU För En Mini?

En plastskyddsflik är placerad på alla sidor, strax under den lägsta punkten på det smidda ECU-huset. Tryck den här fliken mot förarfacket på bilen och dra upp ECU för att låsa upp. Gör någon alternativ aspekt. För närvarande, dra upp ECU från fästet.

Vad är DME-upplåsning?

Dina N20, N55 och S55 DME är alla blockerade från OBD2-porten för att förhindra modifiering av mjukvarusystem. Programmet kommer inte att ändras på ett sätt som överskrider dess prestandagränser. Värdet är PER DME.

Hur Mycket Kostar En ECU-enhet?

I genomsnitt förväntar du dig att priset ska vara var som helst från till medan arbetspriserna mäter ungefär från till för omprogrammering och installation. Du kommer att vara redo att spara pengar på en renoverad ECU; men det kommer vanligtvis med en liten risk.

Vad Gör Att En ECU Misslyckas?

Korrosion eller skador på grund av våta är en av de största orsakerna till fel i elektronisk krigföring. Ledningsnätet kommer att tillåta korrosion att komma in i den elektroniska krigföringen, och vatten kommer in i den elektroniska krigföringen via tätningarna. Detta händer under en del av din tid (5 till tio år) på grund av ECM:s exponering för vädret.

Hur Mycket Kostar Det Att Fixa En ECU?

ECU:n är ett moderiktigt element, så att få den reparerad eller utbytt kan ställa dig tillbaka, beroende på skadans omfattning. Förare behöver vanligtvis äga sin ECU ommappad för att öka motorns prestanda eller ändra den; sålunda kommer deras bil att hantera specifika vägförhållanden.