Minskad Motoreffekt När Det är Kallt + Lösning

Upplever din bil minskad motoreffekt när den är kall ? Upplever din bil minskad motoreffekt när den är kall? Den här guiden hjälper dig att identifiera de vanligaste orsakerna till detta problem och när det är en möjlighet att anlita en tekniker.

Normalt har din motoreffekt reducerats för att inte skada din motor. Däremot har datorn i din bil, annars kallad dess elektroniska styrenhet (ECU), aktiverat Reduced Power Mode efter att den har upptäckt ett ramverk av besvikelse.

Godis När Din Bil Säger Att Motoreffekten är Reducerad

Varningslampan för reducerad motoreffekt som visas på instrumentbrädan indikerar vanligtvis att ditt fordons presentation har reducerats för att skydda motorn. Bilens elektroniska styrenhet (ECU) minskar effektläget när ett problem identifieras i ramverket.

Fortsätt läsa för att ta reda på vad som orsakar detta mönster. Allt beror på vilket fordon du har. Eftersom olika bilar använder olika elektriska kontrollberäkningar förändras de genuina problemen dramatiskt.

Lampa För Reducerad Motoreffekt

Lampan för reducerad motoreffekt tänds när fordonets PC upptäcker ett problem i något av ramverken som gör att motorn går optimalt. Detta kan vara choke, vindström eller syresensorer. Denna varningslampa är inte synlig i alla fordon.

Men om din bil har en skärm kan det vara en varning som visas på skärmen på ditt måttgänga i vissa bilar. Denna lampa är vanlig på General Motors fordon. Denna varningslampa är inte tillgänglig på alla fordon, speciellt extravagans- eller avrättningsfordon.

De har också ett slappt hemläge. Detta bör vara uppenbart om ditt fordon är i svagt läge, som diskuterats ovan.

Att fråga om varför din bils motoreffekt minskade när det var kallt eller varför din Check Engine-lampa tändes är en stor sak. Det finns en hord av tänkbara resultat att lista. Oavsett vilket är den vanligaste orsaken till detta problem ett problem med din bils elektroniska choke-aktuatorkontrollramverk (TAC). Många fordon använder denna design istället för en vanlig, mekanisk chokekropp och länkage.

Din bil har en kylvätsketemperatursensor som granskar kylvätsketemperaturen och talar om för din bils dator att fylla på mer bränsle och hög bränsleblandning i ljuset av problem med lufttjockleken som orsakas av denna lägre temperatur. När motorn blir varm kan du sluta sitta längre än vanligt.

Den kallstartade injektorn i din motor tillför mer bränsle tills maskinen når arbetstemperaturen för att kompensera för det kalla klimatet. Vad som händer är att din fordons ECU vägleder injektorn att spruta in lite mer gas för att göra en mer extravagant bränslekombination mot slutet av att värma upp din bil snabbare.

Dessa komponenter kan fungera felaktigt, vilket resulterar i vibrering du ser under uppstart. På samma sätt kan ett problem med din EGR-ventil till exempel få din bil att läsa kallare än den borde vara.

Förutsatt att din EGR-ventil är instängd i den lediga positionen, kan din kylsensor granska en del oacceptabel temperatur och inte betala med det extra bränslet för att värma upp din motor när behovet skulle uppstå.

Orsaker Till Minskad Motoreffekt I Kyla

Det finns många andra problem som kan få din motor att misslyckas.

Fruktansvärda Bränsleinsprutare

Bränsleinsprutare stänker bränslet in i tändkammaren under den brinnande reaktionen för att din motor ska övergå till överarbete. Om risken är att bränsleinsprutarna går sönder eller blockeras, kommer de inte att ha möjlighet att stänka in rätt mängd bränsle.

Denna speciella fråga kommer att vara den viktigaste i kalla klimat. Om sensorn känner att din temperatur har sjunkit kommer den att försöka kompensera genom att tillsätta mer bränsle till blandningen. Ändå kan injektorn inte uppfylla behoven eftersom den är blockerad eller defekt här och där.

Dålig Bränslepump

Din bränslesifon flyttar bränslet från din bränsletank till din motor så att du kan få den brinnande responsen att komma igång. Den koordinerar bränslet från tanken till motorn, precis som alla andra komponenter i ramverket. Detta säkerställer att du får den bästa tändningsresponsen.

Din bränslesifon kanske inte fungerar som den ska, vilket kan orsaka att motorn skakar. Du kommer att se detta oftast när du försöker att snabba upp eller gå uppför.

Dålig Gasspjällssensor

Bilens PC använder chokelägessensorn för att avgöra hur öppen choken är. Detta händer för att du sätter din fot på pedalen. De förfrågningar som ställs på din motor garanterar hur mycket bränsle och luft som förväntas förbruka direkt kopplat till detta.

Anta dock att din chokepositionssensor inte fungerar just då. Om det händer kommer din dator inte att kunna skicka de korrekta signalerna om hur snabbt du försöker röra dig. Det betyder att din dator inte kommer att få in rätt blandning av bränsle och luft i förbränningskammaren vid perfekt tidpunkt.

Dåligt Bränslefilter

På samma sätt kan en trasig bränslesifon eller en defekt bränsleinsprutare orsaka vissa problem med motorn som vacklar, så också skulle ett fruktansvärt bränsle kunna kanaliseras. Bränslekanalen hindrar skräp och föroreningar från att smälta in i din kraft innan det bränns i brinnkammaren. Om bränslekanalen blockeras för mycket, kan det otillräckliga bränslet ta sig in i det fräsande området, vilket kan leda till allvarliga vibrationer.

Detta är en viktig fråga i hur chokepositionssensorn fungerar. I det kalla klimatet, särskilt förutsatt att din bil har suttit, för närvarande, är det inte obegripligt för en chokelägessensor att stanna ute i antingen öppet eller stängt läge.

Dålig Luftmassasensor

Massvindströmsensorn (även känd som MAF) mäter hur mycket luft som kommer in i din motor. Denna MAF mäter förhållandet mellan bränsle som förbränns i förbränningskammaren och luften.

Du kommer inte att få exakta uppskattningar för luften som kommer in i motorn om massvindströmsensorn inte fungerar korrekt, och din bil kommer inte att kunna välja förhållandet bränsle-till-proportion. Massvindströmsensorn ska kunna motstå kalla temperaturer. Det kan dock inte klara extrem kyla.

Hur Fixar Man Reducerad Motoreffekt?

Det mest effektiva sättet att åtgärda Reduced Engine Power är att ta ditt fordon till en närliggande bilmekanikerbutik och låta dem noggrant analysera motorstyrenheten för att analysera och lösa problemet.

De kommer att titta igenom fordonet med en OBD II-utgångsapparat eller annan använd hårdvara. De kan positivt känna igen det korrekta området med en utmärkt kontrollmetod. Om det är tänkbart, undersök dessa problem eller sök hjälp från datoriserade stadier.

Slutsats

Du kan hålla dig borta från många problem med låg motoreffekt och många problem genom att följa en legitim regelbunden supportplan. Start- och bränsleramen är ofta de viktigaste förövarna bakom problemet.

Men olika delar av olika ramverk kan också orsaka samma problem. Den här guiden hjälper dig att observera väskans källa, minskad motoreffekt när det är kallt, fixa det och sätta undan lite pengar samtidigt.

Vanliga Frågor

Kan Den Köras Med Mindre Motorkraft?

Problemet är vanligtvis mindre. Minskad effekt kan skapa mer betydelsefulla saker under upprörande omständigheter, som motorolyckor eller till och med lågor. För att säkerställa att ditt fordon fungerar korrekt är det en bra idé att låta en professionell inspektera lampan för reducerad effekt.

Hur Kan Jag Förhindra Att Motorn Tvekar När Den är Kall?

För att kontrollera om din EGR-ventil och massvindströmsensor är i stängt eller öppet läge kan du inspektera dem. En snabb visuell inspektion är tillräckligt för att avgöra om dessa saker stannar.

Hur Mycket Kostar Det Att åtgärda Ett Effektfel I En Motor?

Efter alla kontroller kommer du att ha en uppskattning av kostnaden för att åtgärda problemet. Det kan kosta allt från till beroende på vilken del av fordonet som påverkas. Det är lättare att byta ut det hela, oavsett om det är chokekroppen, positionssensorn eller annan del.