Ford Ranger Luggmönster

Ford Ranger är en lågprisbil i mellanstorlek. Människor som vill ha nyttan och kapaciteten hos en lastbil, men inte nödvändigtvis behöver kostnaden, storleken eller kapaciteten för en fullstor lastbil, kommer att finna en medelstor lastbil ett utmärkt val.

Första generationens Ford Rangers tillverkade mellan 2004 och 2012 använder ett bultmönster på 54,5 (5114,3 mm) och har ett mitthål på 7 cm (70,6 mm). Dessa Rangers använder 5 muttrar med en gängstorlek på M12 x 1,25 som måste dras åt till 30,3 m lbs. Den andra generationens Ford Rangers, som tillverkades mellan 2013 och 2014, använder ett mönster som mäter 65,5 cm (6139,7 mm) med ett 9 cm (93,1 mm) mitthål. Gängstorleken för denna generation Ranger är M12 x 1,5. Vridmomentspecifikationerna för andra generationens Ranger är desamma på 30,3 m lbs.

Även om informationen ovan är till stor hjälp, täcker den inte alla dina behov. Du kan hitta mer information om Ford Rangers klackmönster. Vi tog oss tid att förklara klackmönstret för varje generation mer detaljerat nedan. Vi kommer också att ge några länkar till de exakta muttrarna du kan använda för Ford Ranger. Efter det kommer vi att specificera fälg- och däckstorlekarna för varje trim- och motorkonfiguration.

Ford Ranger Luggmönster

Även om den är liten är Ford Ranger fortfarande en ganska kapabel pickup. De nyare kan dra upp till 1 588 kg, vilket är ganska imponerande för en lastbil av den storleken. Ford Rangers har visat sig vara pålitliga genom åren. De har inte en orörd meritlista, men de är ingen Ford Taurus, det är säkert.

Som med alla fordon kommer det att komma en tid då du behöver känna till Ford Ranger lugmönstret. Vi lägger all information i ett lättanvänt kalkylblad åt dig.

Ford Ranger Hjulmonteringsguide

Om du ska göra något däck- eller hjularbete på din lastbil, kommer du att behöva veta mer än bara Ford Ranger-klackmönstret. Du kommer att behöva känna till viktiga faktorer som centrumhålets diameter och åtdragningsmoment. Dessa kan skilja sig från en modell till en annan.

Det finns olika trimnivåer på denna lastbil, så det är viktigt att veta det exakta Ford Ranger-klackmönster som du behöver för din lastbil. Det finns några goda nyheter! Även om det finns olika trimnivåer inom en Ford Ranger-generation, ändras inte klackmönstret, antalet klackar som används och dess vridmomentspecifikationer inom en generation.

Det gör det lättare att hänga med. Det finns fortfarande småsaker här och där som du måste hänga med. Så här är en annan praktisk tabell för att göra livet lite lättare för våra läsare.

1991 2003

Ford Rangers tillverkade mellan 1991 och 2003 har en 511 cm bultdesign och ett 70,6 mm mitthål, oavsett motoralternativ. Denna generation Ranger använder däckstorleken 235/75R15 och en fälgstorlek på 7Jx15 ET12.

2004 2012

Ford Rangers med 2,3L 4-cylindriga eller 3,0L V6-motorer använder en storlek på 225/70R15-däck och en storlek på 6Jx15ET12.

Ford Rangers som har 4.0 V6-motorn använder dock en däckstorlek på 245/75R16 och en fälgstorlek på 7Jx16 ET12.

2013 2022

Ford Rangers med 2,3L EcoBoost 4-cylindrig motor kommer att använda en däckstorlek på antingen 255/70R16, LT265/65R17 eller 7Jx16 ET55 och en fälgstorlek mellan 7Jx17 ET55 eller 7,75Jx17 ET55.

Vad Betyder Däckstorleken?

Den första siffran är däckets bredd i millimeter. Ett P215/65 R15-däck har en bredd på 215 millimeter. Den andra siffran är förhållandet mellan sidovägg och bredd. Så det betyder att ett P215/65 R15-däck har en sidovägghöjd på 140 mm (215 * 0,65). Bokstaven indikerar en däckprestandabokstav. R är det mest-eller-mindre standarddäcket, medan Z- eller Y-klassade däck har ultrahöga prestanda.

Däckets innerdiameter i tum är den sista och mest välkända siffran. Ett P215/65 R15-däck skulle ha en diameter på 38 cm.

När du har lärt dig det kan du misstänka att en viss fälg kan ta mer än bara en typ av däck. Tja, du har rätt! Generellt sett kan en fälg ta ett däck med en något annan bredd än originaldäcket hade. Det finns mycket mer utrymme när det kommer till sidoväggsförhållandet, eftersom den siffran kan variera något mycket och ändå vara kompatibel med en given fälg.

Dra åt Bultarna Ordentligt

Ford Rangers använder antingen 5 eller 6 muttrar. Dessa muttrar måste säkras i ett specifikt mönster för att säkerställa att hjulet är monterat på lastbilen. Denna information finns vanligtvis i fordonets användarmanual, men för bekvämlighets skull har vi lagt den här för dig.

Det är mycket viktigt att dra åt muttrarna korrekt. Om du drar åt hjulet för hårt kan det ramla av när du kör! Om du drar åt hjulet för hårt kan det göra det svårt att ta sig av nästa gång och det kan skada komponenter.

Det första steget är att först dra åt klackarna med en skiftnyckel. Men vänta! Dra inte åt muttrarna hela vägen ännu. Det blir svårt att dra åt varje klack till rätt nivå om du drar åt dem nu. Dra bara åt varje klack ungefär halvvägs.

Använd sedan en momentnyckel och dra åt dem till rätt ft lbs. Samma 30,3 m.lbs vridmoment används för att dra åt klackarna på båda Ford Ranger-generationerna.

Se också till att kontrollera om dina muttrar är ordentligt åtdragna efter 30 miles eller så. Om någon av dem lossnar, dra åt dem en gång till och gör testet igen. Om muttrarna överhuvudtaget lossnar igen, har du mer än troligt en skev fälg som behöver bytas ut.

När Man Ska Rotera Ford Ranger-däck

Det genomsnittliga däcket kommer att hålla cirka 75 000 miles, eller cirka 5 år. De måste bytas ut efter denna tid. Du kan behöva byta ut dem tidigare än du tror.

Du måste rotera dina däck långt innan dina däck slits ut. Faktum är att om du roterar dina däck ordentligt kommer dina däck att hålla mycket längre innan du behöver byta ut dem. För Ford Ranger är det bäst att rotera dina däck var 7 500 mil. Att rotera dina däck är enkelt. Allt du behöver göra är att flytta framdäcken bakåt och flytta bakdäcken fram, men byta vänster och höger sida medan du gör det.

Att rotera dina däck är bara ytterligare ett exempel på varför det är viktigt att känna till ditt Ford Ranger-klackmönster. En annan viktig sak att tänka på är det faktum att när du roterar dina däck har du tillgång till alla inre funktioner hos vart och ett av dina hjul.

Detta gör att du kan inspektera dina bromsar och andra delar som ofta skyms av hjul.

Slutsats

Om din lastbil tillverkades mellan 2004 och 2012, använder den 54,5 (5114,3 mm) Ford Ranger klackmönster och har ett mitthål på 7 cm (70,6 mm). Gängstorleken för den första generationens Rangers är M12 x 1,25. En andra generationens Ford Ranger tillverkad mellan 2013 och 2015 använder ett klackmönster som är 65,5 (613,9,7 mm) med ett 9 cm (93,1 mm) mitthål. Om du har en andra generationens Ranger använder den 6 muttrar som har en gängstorlek på M12 x 1,5. Vridmomentspecifikationerna för båda Rangers är desamma vid 30,3 m lbs.